• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
1
پشت نقاب لاکچری؛

بلاگرها، مهندسان سبک زندگی یا تخریبگران ارزش‌ها

  • کد خبر : 224424
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۶
بلاگرها، مهندسان سبک زندگی یا تخریبگران ارزش‌ها
بلاگرها مهندسان سبک زندگی مصرف‌گرا و تهدیدی جدی برای فرهنگ ایرانی هستند، گسترش سریع بلاگری در ایران و تأثیر آن بر تغییر سبک زندگی نسل جوان، ضرورت قانون‌گذاری برای ساماندهی فعالیت بلاگرها و جلوگیری از تأثیرات مخرب آنها را بیش از پیش آشکار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ سال‌ها مأموریت رسانه‌ها این بوده که حد و سطح توقع مردم را تا انتها بالا ببرند.

شما وقتی صبح تا شب در رسانه‌ها، زندگی اشرافی تجملی را نگاه کنید دیگر به کم و به یک زندگی معمولی قانع نمی‌شوید.

درگذشته نقش این تغییر ذائقه را سریال‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای ایفا می‌کردند، اما امروز اهرم‌های قوی‌تری به نام بلاگر در سطح کشور بخشی از این طرح دشمن را پیاده می‌کنند، اثرشان بر جامعه از سریال‌ها بیشتر نباشد، کمتر نیست.

بلاگری تا دل روستاهای ما پیش‌رفته و اثر خودش را حتی در سنتی‌ترین بافت‌های ما گذاشته است!

روزبه‌روز به تعداد بلاگرها اضافه می‌شود و شما در مواجه با بلاگر می‌گویی من چه کمتر از اینها دارم؟چیزی هم نمی‌خواهد یک دوربین که در دسترس همه هست و یک صفحه اینستاگرامی.

در این بستر هرکسی در حد توانش دارد ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد و این تغییر، تغییر مثبتی نیست و اثرش روی جامعه، ضدفرهنگ عمل می‌کند.

اگر از جامعه مسلمان ایرانی فرهنگش را بگیری، چیزی برای او باقی نمی‌ماند و این خطرناک است.

حبیب میرزایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه شبکه بلاگری در ایران به خصوص بعد از اتفاقات و رخدادهای سال ۹۶ یا شیب‌تندتری توانست جای محکمی برای خود در حوزه ایجاد و تولید رفتار در سبک زندگی ایرانیان باز کرده‌است.

وی افزود: اگر تا قبل از انتخابات سال ۹۶ سلبریتی‌ها دارای توانایی اثرگذاری و جابه‌جایی ادراکات و احساسات را بدنه عمومی جامعه داشتند این توانمندی بعد از این به صورت همه‌جانبه و گسترده‌تری در اختیار شبکه بلاگری حوزه سبک زندگی قرار گرفته است.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه اینفلوئنسرها یا همان به ادبیات عمومی شاخ‌های مجازی امروز در ایران و جهان همه ابعاد زندگی انسان را در بر گرفته‌اند و هنر بالایی به راحتی توانایی حذف یا ایجاد یک رفتار و عمومی کردن ان را دارند، عنوان کرد: گستردگی اثرگذاری بلاگرها در حالی است که در ایران هیچ قائده و قانونی نه در خصوص بستر فعالیت این بلاگرها و این رهبران جدید افکار و رفتار در فضای مجازی وجود دارد و نه در خصوص خود این اثرگذاران بر قلب‌ها و مغزها نظارتی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد فضایی پر از تجملات و مصرف‌گرایی، شکستن همه حریم‌های اخلاقی، قانونی، انسانی و از بین بردن همه الگوهای رفتاری شکل گرفته بر اساس اخلاق و مفاهیم ابتدایی انسانی در رفتار بدون ایجاد حساسیت مولفه‌هایی است که این طیف گسترده تاثیرگذار را به یکی از شریان‌های اصلی تولید بسیار از ناهنجاری‌ها در ایران و جهان بدل کرده است.

دکتر علیرضا شریفی‌یزدی، روان‌شناسی اجتماعی در این خصوص معتقد است مهم‌ترین آسیبی که فعالیت بلاگری در شبکه‌های اجتماعی در جامعه ایجاد می‌کند، تصویرسازی فانتزی، غیرواقعی و آرمانی از سبک زندگی است که برای مخاطب خود به نمایش می‌گذارد، این در حالی است که حتی خود بلاگر هم آنگونه که به نمایش گذاشته‌شده، زندگی نمی‌کند.

وی بیان کرد: در واقع این ویترین‌سازی باعث می‌شود افراد وضع موجود خود را با آن زندگی فانتزی به نمایش گذاشته‌شده مقایسه کرده و وقتی می‌بینند که بین زندگی آن‌ها با زندگی فانتزی فاصله زیاد است به این فکر می‌افتند که چگونه می‌توانند این فاصله را پر کرده و یا حداقل کمتر کنند.

این روان‌شناسی اجتماعی مطرح کرد: وقتی افراد می‌بینند که دستشان خالی است و امکان پر کردن این فاصله وجود ندارد به سمت ناامیدی، سرخوردگی و… سوق پیدا می‌کنند، بنابراین چون این امکان و توان به‌طور طبیعی وجود ندارد روابط بین افراد در خانواده‌ها نیز خدشه‌دار می‌شود بدان معنا که فرد احساس می‌کند که همسرش به اندازه کافی به او توجه نمی‌کند.

عطیه همتی پژهشگر مسائل اجتماعی نیز در این‌باره اظهار کرد: بلاگری در گذشته نوعی شکل آدمی بروشور بود، یعنی شما می‌خواستید لوازم آرایش بخرید اما نمی‌دانستید که به طور مثال یک ریمل را باتوجه به نیازمندیتان چه برندی بخرید؟

بلاگر آرایشی می‌رفت انواع ریمل‌ها را برای شما مثل یک راهنما توضیح می‌داد و شما متوجه می‌شدید کدام انتخاب برای شما بهتر است و بعد خرید می‌کردید.

در واقع بلاگری یک نوع راهنمای خرید بود و خب شکل درستی هم داشت.

وی افزود: پس از این موضوع نتیجه می‌گیریم که اساساً بلاگر در چارچوب بازار تعریف می‌شود، اما شکل تخصصی‌تری داشت هنوز هم دارد ولی در گذشته چون تعداد کمتر بود بیشتر شکل تخصصی داشت، به طور مثال بلاگرگیم، بلاگر غذا، بلاگرکتاب، بلاگر آرایشی و غیره اما اینکه بگوییم تاثیری در زندگی ما دارد یا ندارد بله حتماً دارد اما من با یک مثال برای شما توضیح می‌دهم شما اگر هر روز به بازار بروید و ویترین مغازه‌ها را با دقت دنبال کنید حتماً میزان خریدتان نیز بیشتر خواهد شد و اگر بین شما و برخی معرفان و فروشندگان هم یک رابطه عاطفی شکل بگیرد قطعاً روزبه روز بیشتر ازآن‌ها خرید می‌کنید، دقیقاً این اتفاقی است که در بستر شبکه‌های اجتماعی افتاده‌است.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه دنبال کردن بلاگرها در دسته‌های مختلف تبدیل به انتخاب اول فعالان این شبکه است، تصریح کرد: از آنجایی که بلاگرها توانسته‌اند با ادبیات‌های دوستانه و خودمانی با مخاطبانشان یک رابطه عاطفی هم ایجاد کنند و حتی اثر خریدها را در زندگی‌شان نیز نشان دهند تاثیرشان بیشتر شده‌است تا آنجا که می‌توان گفت مخاطب اگر بیش از حد درگیرشان شود مصرف‌گرا خواهد شد و میل به خرید و مصرفش به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

وی مطرح کرد: به نظر می‌رسد برخی از بلاگرها توانستند برخی اقلام مصرفی را پرفروش و ترند روز کنند و یا اینکه نوعی سبک زندگی،‌ پوشش، سفر یا نوعی آرایش مو و صورت و یا یک موسیقی و سبک برگزاری یک مراسم را در جامعه طرفداران خود که گاهی کم هم نیستند باب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با رشد قارچ‌گونه بلاگرها که گاهی هم قوانین کشور را زیر پا می‌گذارند فرهنگ ایرانی اسلامی در حال فراموشی است و بلاگرها احساس خوشبختی را از آدم‌ها گرفته‌اند و از مردم دیگر از زندگی‌ خود لذت نمی‌برند و هیچ کس از چیزی که دارد راضی نیست و احساسی کمبود دارد.

انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی قانون به وظایف نظارتی خود در باب نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و مسئولین فرهنگی با برگزاری برنامه‌های اصیل ایرانی اسلامی در باب گسترش این فرهنگ اقدامات لازم را مبذول نمایند که با قانونمند کردن و البته ایجاد شبکه اینفلئنسری مبتنی بر فرهنگ، تمدن و نیازهای جامعه ایرانی می‌توان از این ظرفیت دنیای شبکه های اجتماعی بهره برد.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224424

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.