• امروز : دوشنبه, ۲۳ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 14 October - 2024
0
در گفتگو با مدیر سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح شد؛

اهمیت سلامت روان در محیط کار

  • کد خبر : 225429
  • 23 مهر 1403 - 8:09
اهمیت سلامت روان در محیط کار
مدیر سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه امسال شعار اصلی هفته سلامت، سلامت روان در محیط کار است، گفت: حفظ سلامت روان در محیط کار یک‌طرفه نیست و کارفرما و عوامل باید در مسیر سلامت روان افراد و همکاران یکدیگر گام بردارند.

به گزارش خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» سلامت روح و روان آنقدر اهمیت دارد که فدراسیون جهانی روان یک روز را به نام روز جهانی سلامت روان نام‌گذاری کرده و در کشورمان نیز هفته سلامت روان نام‌گذاری شده است.

شاید جالب باشد که بدانید امسال شعار هفته سلامت روان، سلامت روان در محیط کار نام‌گذاری شده است، کار برای سلامت روان مهم است اما در صورتی که موجب برهم ریختن آرامش فرد شود دیگر ارزشی ندارد و سلامت روح و روان را به خطر می‌اندازد.

در این باره گفتگویی داشتیم با مدیر سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان که در ادامه می‌خوانید.

عصر همدان: لطفاً در خصوص هفته سلامت روان توضیح دهید.

مرادی: از سوی فدراسیون جهانی روان ۱۰ اکتبر به نام روز جهانی سلامت روان نام‌گذاری و در ایران نیز از ۱۸ مهرماه لغایت ۲۴ مهرماه به دلیل اهمیت مسئله روان، هفته سلامت روان نام‌گذاری شده است.

عصر همدان: هدف از این نام‌گذاری یک روز و هفته به نام سلامت روان چیست؟

مرادی: افزایش اگاهی، ارتقاء دانش عموم مردم در این خصوص و اصلاح نگرش راجع‌به سلامت روان از اهداف مد نظر است و امیدواریم گامی در جهت سلامت روان و حفظ آن برداریم.

عصر همدان: تعریف سلامت روان چیست؟
مرادی: سلامت روان در سه حوزه قابل بررسی است، اول نگاه شخص به خودش است که آیا شخص خودش را قبول دارد یا خیر؟دوم اینکه آیا فرد نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسند و از کمبودها و دارایی‌هایش اطلاع دارد یا خیر؟ برای رفع نواقص هم اقدام کرده است یا خیر؟آیا فرد اساساً خود را قبول دارد و از عزت نفس لازم برخوردار است یا خیر؟ و فرد چقدر به خودش احترام می‌گذارد؟
زمانی سلامت روان در یک فرد قابل بررسی است شخص نقاط مثبت خود را بیش از نقاط منفی ببیند، البته این به معنی انکار نقاط منفی نیست.
بحث دیگر این است که ما به دیگران چه احترام و ارزشی قائل هستیم و دیگران برای ما چه ارزش و احترامی قائل هستند؟
قضاوت ما در مورد دیگران چگونه است و چگونه به دیگران نگاه می‌کنیم؟ در این خصوص زمانی دارای سلامت روان هستیم که رابطه دارای ارتباط متقابل باشد و باعث رشد ما شود.

و سوم اینکه نگرش‌های مربوط به زندگی و پیرامون خودمان است که اهمیت دارد، معنی و مفهوم زندگی چیست که باعث قوام و ثبات زندگیمان شود؟ برای چه زندگی می‌کنیم و انگیزه ما از زندگی کردن چیست؟ هدف از زندگی چیست؟
در مجموع پاسخ به این‌ها می‌تواند به ما بگوید که اگر در حد تعادل باشیم از سلامت روان برخورداریم.

عصر همدان: ملاک‌هایی که برای سلامت روان تعریف شده چه هستند؟

مرادی: این موضوع در حیطه‌های مختلفی قابل بررسی است، از جمله رفتارهای اجتماعی مناسب با همکار، با جامعه و با مردم.
مورد بعدی فقدان بیماری‌های روانی است، در تعریف سلامت روان می‌گوییم نه تنها نداشتن بیماری بلکه داشتن زندگی سرشار و با نشاط از ملاک‌های سلامت روان است.
نداشتن استرس و افسردگی و بیماری جدی، خودآگاهی، خویشتن‌پذیری، پذیرش نقص و نقاط منفی و مثبت، انعطاف‌پذیری، داشتن تفکر منطقی و خردمندانه، تسلط بر ذهن و جسم، ارتباط با دیگران، تلاش در جهت حفظ سلامت جسم و روان و بهره‌مندی از عشق بسیار مهم هستند.
کسانی باشند که ما آن‌ها را دوست داشته باشیم و متقابلاً آن‌ها ما را دوست داشته باشند، این یک نیاز حیاتی و ضروری و ملاک اصلی برای زندگی است که چقدر ما و اطرافیان به یکدیگر عشق می‌ورزیم و اساس سلامت روان است.

عصر همدان: شعار اصلی هفته سلامت، سلامت روان در محیط کار است، لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید که چه کار کنیم سلامت روان ما در محیط کار حفظ شود.

مرادی: حفظ سلامت روان در محیط کار یک‌طرفه نیست، کارفرما و پیمان‌کار باید در مسیر سلامت روان افراد و همکاران گام بردارند.
چیزی که موجب می‌شود در محیط کار دچار استرس شویم و سلامت روان ما مورد مخاطره قرار گیرد حجم کار بسیار زیاد است که خسته‌ کننده بوده و فرسایش و ناتوانی ایجاد می‌کند.
ضعف مدیریتی در برخی ادارات و نهادها نیز دلیل دیگری است که کارمندان و همکاران دیگر را دچار فرسایش و خستگی می‌کند.
اعمال خشونت به هر نوعی، اعم از کلامی و غیر کلامی می‌تواند موجب مورد مخاطره قرارگرفتن سلامت روان شود؛ تبعیض بدترین اتفاق ممکن است که کارمندان را دچار مشکل روحی می‌کند.
کاهش حقوق و مزایا به هر دلیلی، سهیم نبودن کارمندان در تصمیمات جدی سازمان و نهاد، محیط فیزیکی نامناسب، کار تکراری و پرفشار و عدم درک بالادستی‌ها از زیردست‌ها و ناتوانی در ارتباط بین فردی مناسب بین کارفرما و کارمندان می‌تواند باعث مخدوش شدن سلامت روان شود.

عصر همدان: دوری از برخی موارد برای حفظ سلامت روان اجتناب ناپذیر است، در این شرایط چه باید کرد؟

مرادی: صبر و شکیبایی از عواملی است که می‌تواند حال ما را خوب کند، تاب‌آوری با صبر بیشتر می‌شود و باید از قبل‌تر از این تمرین شود.
هر روز با استرس مواجه هستیم و این یکی از موضوعات جاری در زندگی همه ما است پس باید برای آن برنامه داستین باشیم؛ یکی از موضوعات مهمی که مد نظر داشته باشم این است که کاری نکنیم که اضطراب تولید شود.
حتما ورزش کنیم چون به قوای فکری ما کمک می‌کند، استراحت مناسب داشته باشیم، خواب کافی داشته باشیم و به تغذیه خود توجه کنیم.
نیایش و گفتگو با خدا و گفتگوی درونی و مثبت با خودمان می‌تواند به حال خوب درونی ما کمک کند.
از انرژی و ظرفیت طبیعت استفاده کنیم چراکه ناخودآگاه طبیعت اثر مثبتی بر ما می‌گذارد؛ ارتباط خوب با دیگران داشته باشیم و به برقراری ارتباط بین فردی ارتقاء ببخشیم و از خشم بپرهیزیم.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225429

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.