• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

اینجا ملایر است؛ مهد تاریخ، فرهنگ و هنر

  • کد خبر : 933
  • 20 مرداد 1397 - 10:23
اینجا ملایر است؛ مهد تاریخ، فرهنگ و هنر

به مناسبت هفته خبرنگار ۷۰ نفر از خبرنگاران، اصحاب رسانه، فعالان حوزه فرهنگی استان همدان به همراه خانواده هایشان و تعدای از خبرنگاران ملایر در تور یک روزه گردشگری شهرستان ملایر حضور یافتند.

به گزارش عصر همدان، در این تور که با حضور اعضای خانه مطبوعات استان همدان رقم خورد، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از مجموعه های فرهنگی و تاریخی ملایر شامل تپه باستانی نوشیجان، فروشگاه مبلمان قنبری، موزه تاریخی لطفعلیان، پارک سیفیه، مجموعه تفریحی – توریستی بام ملایر و جاده سلامت این شهر بازدید به عمل آوردند.

ارگان ها و نهادها و ادارات مختلفی چون فرمانداری ملایر، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری ملایر، پذیرایی از خبرنگاران را برعهده داشتند، برگزاری مسابقه دارت برای آقایان و خانم ها، اجرای موسیقی سنتی و استراحت در میهمانسرای تاریخی بوستان سیفیه از جمله برنامه های جانبی این تور یک روزه بود.

 

نوشیجان؛ آتشکده ای منتسب به ۳ دوره تاریخی

در این بازدید رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در تپه نوشیجان گفت: نوشیجان آتشکده و قلعه ‌ای باستانی در ۱۵ کیلومتری شمال غرب ملایر و روبروی روستا شوشاب قرار دارد که با کاوش‌های باستان‌شناسان در این تپه باستانی سه طبقه شناسایی شد که طبقه اول را به مادها، طبقه دوم را به هخامنشیان و طبقه سوم را به ساسانیان نسبت می دهند.

ابراهیم جلیلی افزود: طبق بررسی های انجام شده توسط دیوید استروناخ، باستان‌شناس بریتانیایی، بقایای آثاری که از این تپه به دست آمده در برگیرنده بنای قدیمی جبهه غربی و… بوده و آخرین تاریخ استفاده از این بنای تاریخی همزمان با دگرگونی معماری در این تپه و ایجاد تالار ستون ‌دار در شرق است.

وی اظهار کرد: تالار ستون ‌دار آپادانا، بر روی سکوی خشتی قرار گرفته‌است. این تالارهای ستون‌دار، با تالارهای گودین تپه و تپه نوشیجان با تالارهای اورارتویی که در آلتین تپه آسیای صغیر به دست آمده قابل مقایسه هستند و احتمالاً تأثیرپذیری از هنر معماری اورارتو ساخته شده‌ است.

جلیلی در مورد معبد اصلی گفت: شکل معبد به صورت نیم چلیپا بوده و با همان عناصر معماری دژ ساخته شده‌است، در زاویه شمالی سرسرا پایه آتشدانی وجود دارد که از سه بخش کاملاًًً مشخص ساخته شده‌ واین نوع آتشگاه از نظر پلان در اکثر آتشگاه‌های دوره ساسانیان به چشم می‌خورد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر خاطرنشان کرد: اتاق‌ها و انبارها، دومین اثر مهم تپه نوشیجان را تشکیل می‌دهد که در شرقی‌ترین قسمت تپه قرار گرفته و دارای حصار، بارو، اتاق های مسکونی و انبار است.

وی افزود: در بخش شمالی تالار ستون دار و در امتداد شرق و غرب حفره‌ای سردابی شکل کنده شده که در عمق ۳ متری به صخره منتهی می‌شود، با توجه به شکل تونل به‌ نظر می‌رسد که کار معماری پایان نیافته و از این جهت می‌توان استنباط کرد که احداث آن در آخرین دوره سکونت در این تپه صورت پذیرفته و از طرفی ایجاد آن تپه جنبه امنیتی داشته‌ است.

 

خانه لطفعلیان؛ وارث بخش عظیمی از تاریخ ملایر

جلیلی در ادامه بازدید خبرنگاران از خانه تاریخی لطفعلیان واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی، گفت: این اثر تاریخی، بخشی از یک مجموعه مسکونی به یادگار مانده از دوره قاجار است و سازنده و مالک اولیه خانه “مرحوم محسن مصدقی” معروف به مصدق الممالک بوده که در عصر فتحعلیشاه قاجار واسطه رابطه خویشاوندی که به دربار داشته با بهره‌گیری از معماران زبده آن دوره اقدام به ساخت این مجموعه کرده است.

وی با بیان اینکه بخش‌های سه گانه این مجموعه عبارتند از اندرونی، حسینیه، خانه و اصطبل، خانه کنونی، ادامه داد: حسینیه این مجموعه بوده که بعدها توسط مرتضی خان لطفعلیان خریداری شد و کاربری مسکونی یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با اشاره به اینکه این خانه در ۲ طبقه ساخته شده، سقف طبقه همکف پوشیده از طاق‌های آجری زیباست و پوشش طبقه فوقانی آن به صورت مسطح با تیر چوبی است، گفت: زیباترین بخش بنا حوض‌خانه است که با طاق ‌نماهای زیبای آجری به شیوه چهار بخشی پوشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: جریان آب قنات و وجود ۲ حوض سنگی در کف، هوا و فضای بسیار خنک و فرح‌بخشی را جهت گذر از گرمای تابستان برای ساکنان ایجاد کرده است.

جلیلی با بیان اینکه خانه تاریخی لطفعلیان در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۸۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، گفت: خانه لطفعلیان، اکنون با کاربری موزه، معرف آداب و رسوم و تاریخ و فرهنگ مردم شهرستان ملایر است، همچنین اداره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این مکان دایر است.

تولید ۶۰ درصد مبل و منبت کشور در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر در حاشیه بازدید از فروشگاه مبل و منبت قنبری در ملایر با بیان اینکه ۶۰ درصد تولید مبل و منبت کشور در ملایر رقم می خورد، گفت: این صنایع دستی به سایر استان ها در داخل کشور و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

جلیلی با اشاره به فعال بودن ۱۵ رشته مهم صنایع دستی در شهرستان ملایر، خاطرنشان کرد: مبل و منبت با وجود ۴۵۰۰ کارگاه، فعالیت ۸ هزار نفر به طور مستقیم و ۲۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم، مهمترین رشته صنایع دستی ملایر به شمار می رود.

وی با بیان اینکه طی بازدید های به عمل آمده توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت کشور در سال ۱۳۹۵و به علت وجود قابلیت ها و ظرفیت های فراوان چون شهرک خوشه مبل و منبت، نمایشگاه های تخصصی و کارگاه های تولیدی و …  در نهایت با پیگیری مسئولان ملایر، این شهرستان به عنوان شهر ملی مبل و منبت ایران نامگذاری شد و نشان ملی دریافت کرد.

جلیلی با اشاره به اینکه نخستین جشنواره ملی مبل و منبت در سال گذشته برگزار و تبلیغات گسترده آن از رسانه ملی پخش شد، افزود: طبق برآورد انجام شده در تمامی حوزه ها مرتبط با صنعت مبل و منبت طی یک سال گذشته گردش مالی و تبادل اقتصادی شهرستان ملایر افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده سودآوری این هنر- صنعت است.

 

فعالیت مطبوعات ملایر سابقه ۷۰ ساله دارد

در ادامه معاون استاندارد و فرماندار ویژه ملایر در جمع صمیمی خبرنگاران استان با گرامیداشت یاد و خاطره” شهید صارمی ” و ۸ دیپلمات تیرانی که در مزار شریف افغانستان به دست طالبان به شهادت رسیدند، گفت: سابقه فعالیت های فرهنگی در حوزه مطبوعات در ملایر به ۷۰ سال قبل می رسد.

باب اله فتحی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جامعه خبرنگاران و اصحاب رسانه، جزء اثرگذارترین قشرهای جامعه محسوب می شوند، افزود: خبرنگاران حلقه واسطه بین افکار عمومی و حاکمیت هستند.

وی با بیان اینکه این قشر نیازهای جامعه را به گوش مسئولان رسانده و آنها را به چالش می کشند، ادامه داد: جلوگیری از شکل گیری باندهای قدرت و ثروت، مبارزه به بد اخلاقی ها، تبعیض ها و بی عدالتی ها از جمله اهداف خبرنگاران است.

فتحی با تأکید بر اینکه رسانه ها باید حقایق را روشن و گره های کور جامعه را باز کرده و از سوء استفاده افراد سودجو جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: خبرنگاران باید از قلم تعهدانه و چشمان تیز بین خود در جهت حق طلبی و حق گرایی استفاده کنند.

فرماندار ملایر گفت: باید از ظرفیت خوب خبرنگاران ملایر برای توسعه و پیشرفت این شهرستان استفاده کرد، چراکه این افراد در شناسایی کمبودها و نقاط ضعف با تجربه بوده و بهتر از هرکسی با توانمندی ها و پتانسیل شهرستان آشنا هستند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=933
  • دیدگاه‌ها برای اینجا ملایر است؛ مهد تاریخ، فرهنگ و هنر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.