• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

رشد قارچ گونه مجتمع‌های تجاری در همدان؛ منافع فردی ارجح بر منافع شهروندان

  • کد خبر : 6918
  • 04 تیر 1398 - 8:21
رشد قارچ گونه مجتمع‌های تجاری در همدان؛ منافع فردی ارجح بر منافع شهروندان

در صدور پروانه ساخت برای مجتمع‌های تجاری همدان از جمله پروژه پیچ زندان اولویت مدیریت شهری، منفعت شهرداری و مالک پروژه است و به مشکلاتی که این پروژه‌ها برای شهروندان ایجاد می‌کنند توجهی ندارد.   به گزارش عصر همدان، امروزه با توجه به تغییرات بنیادی در سبک زندگی شهروندان و شیوه مدیریت شهری، شکل مراکز […]

در صدور پروانه ساخت برای مجتمع‌های تجاری همدان از جمله پروژه پیچ زندان اولویت مدیریت شهری، منفعت شهرداری و مالک پروژه است و به مشکلاتی که این پروژه‌ها برای شهروندان ایجاد می‌کنند توجهی ندارد.

 

به گزارش عصر همدان، امروزه با توجه به تغییرات بنیادی در سبک زندگی شهروندان و شیوه مدیریت شهری، شکل مراکز خرید در بسیاری از شهرها تغییر کرده و بازارهای سنتی و قدیمی که از راسته بازارها، کاروانسرها و تیمچه‌ها تشکیل شده بودند، جای خود را به مراکز خرید مدرن و مجتمع های بزرگ و پیشرفته داده‌اند که به صورت برج‌های سر به فلک کشیده و قارچ گونه در حال رشدند.

اما ساخت بیش از نیاز و بی‌حساب، کتاب این مجتمع‌ها در بسیاری از شهرها به مشکلی اساسی برای مردم تبدیل شده است.

اگر احداث مراکز تجاری در مرکز شهر بیش از نیاز و تقاضا باشد و همچنین استاندارد د های لازم همچون پارکینگ در آنان ایجاد نشود به مشکلات و معضلات  شهرنشینی از جمله ترافیک خیابان‌ها، شلوغی پیاده‌روها می‌انجامد و این جدا از رانتی است که برای برخی افراد به همراه دارد.

 

احداث مجتمع‌های تجاری همدان در محدود‌ه‌ای خاص

در شهر همدان نیز مجتمع‌های تجاری طی سالیان اخیر رشد قارچ گونه‌ای داشتند، آن هم در محدوده‌ای خاص با پیک ترافیکی بالا و پر رفت و آمد که سبب ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان همدانی شده است.

اگر میدان جهاد ( میدان دانشگاه) را مرکز یک دایره فرض کنیم بیشتر مراکز خرید همدان به شعاع ۷۰۰ متر از مرکز این دایره قرار دارند.

مجتمع‌های تجاری زاگرس، میلاد، سعیدیه، جهان‌نما، آرین، الماس و پاستور از مهمترین و بزرگترین مجتمع‌های تجاری همدان هستند که در این محدوده قرار دارند.

تعداد قابل توجهی از این مجتمع‌های تجاری در زمان ساخت تخلفات گسترده‌ای مرتکب شدند و برخلاف پروانه ساخت عمل کردند که از آن جمله تخلفات می‌توان به اضافه بنا، تبدیل واحدهای مسکونی به تجاری، حذف پارکینگ اشاره کرد که در بی‌توجهی مدیریت شهری و یا استفاده از بند (پ) ! در شهرداری اتفاق افتاده است.

 

تخلفات گسترده در ساخت مجتمع‌های تجاری همدان

مدت‌هاست که پرونده برج سعیدیه برای تخلفات محرز این برج اعم از ۳ هزار و ۳۵۱ متر اضافه بنا، ساخت طبقه یازدهم بدون مجوز، تغییر کار بری ۸ هزار و ۳۵۲ متر از واحدها و حذف پارکینگ در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری همدان به سر می‌برد.

به دلیل تعلل در صدور رای از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ خریداران این واحدها هنوز موفق به ثبت سند نشدند و همه روزه نیز شاهد ترافیک سنگینی  در اطراف  این برج هستیم.

برج زاگرس نیز داستانی به مراتب تاسف‌بارتر از برج سعیدیه دارد، نشان به این نشان که قرار شده بود پارکینگ این برج به بیمارستان قلب اکباتان!!! منتقل شود.

به نظر می‌رسد نگاه مدیریت شهری همدان در سنوات گذشته و در حال حاضر به ساخت مجتمع‌های تجاری از زاویه درآمدزایی بوده است.

از سوی دیگر سازندگان و صاحبان این پروژه‌های عظیم نیز با برخورداری از تمکن مالی و نیز ارتباطات گسترده بسیاری از قوانین شهری را دور می‌زنند تا بیشترین سود را از ساخت و ساز خود ببرند؛ اما در این میان کسانی که متضرر می‌شوند شهروندان همدانی و همسایگان این بناهای مرتفع هستند که مشکلات شهری از جمله ترافیک سنگین، نبود پارکینگ دامنشان را می‌گیرد.

 

پروژه پیچ زندان و داستان تکراری تخلفات

در حالی که به نظر می‌رسید با نشر گسترده گزارش‌های انتقادی در رسانه‌های مکتوب و مجازی از وقوع تخلفات گسترده در ساخت و ساز مجتمع‌های تجاری همدان مدیریت شهری با دقت بیشتری بر صدور پروانه ساخت اینگونه مجمتمع‌ها نظارت کند، اما خبر صدور پروانه ساخت برای یک مجمتمع تجاری و تفریحی در خیابان میرزاده عشقی ( پیچ زندان) بر روی این تفکر خط بطلان کشید.

زمین این پروژه با متراژی در حدود ۹ هزار متر مربع بین دو بیمارستان سینا و فرشچیان واقع شده است که به صورت مشارکتی بین بخش دولتی و خصوصی (مخابرات و  خشنودان صاحب نمایندگی ایران خودرو )منعقد شده.

شنیده ها حاکی از آن است که این پروژه به دلیل نزدیکی با اداره کل اطلاعات استان همدان و عدم اشراف بر ساختمان این اداره کل نباید از ارتفاع معینی تجاوز می‌کرد اما ظاهرا سازندگان آن با ارتباطات گسترده خود مجوز احداث ۶ طبقه مثبت و ۶ طبقه منفی را گرفته‌اند.

همچنین زمین احداث این پروژه در حد فاصل بیمارستان فرشچیان و سینا واقع شده است که از یک سو قطعا احداث یک مجتمع تجاری و تفریحی با مراجعین بی‌شمار و با ایجاد آلودگی صوتی آرامش و آسایش بیماران بستری شده در این ۲ بیمارستان را سلب خواهد کرد و از سوی دیگر  بار ترافیکی را در این مکان  در پی خواهد داشت که بی‌تردید برای بیماران و همراهانشان مشکلاتی را ایجاد می کند.

ضمن آنکه همجواری و فاصله اندک این پروژه با مجتمع‌های تجاری سعیدیه، زاگرس و پاستور به مشاغل فعال در آنها ضربه خواهد زد.

حال جای سوال است بر اساس چه تدبیری اجازه احداث این پروژه تجاری به سازندگان آن داده شده است؟ چطور وقتی مدیریت شهری بدون کمترین اغماضی با تخلفات کوچک برخی شهروندان در ساخت و ساز برخورد می‌کند در مقابل تخلفات گسترده صورت گرفته در مجتمع‌های تجاری همدان سکوت می‌کند؟ چه افراد حقیقی و حقوقی از رشد قارچ گونه این مجتمع‌های تجاری سود می‌برند که کسی جرأت برخورد با آنها را ندارد؟

 

سکوت مخالفین و موافقین

اما نکته قابل توجه در مورد پروژه پیچ زندان آن که هیچ یک از مسئولان شهری و استانی حاضر نیستند با صراحت و تحت عنوان مصاحبه موافقت یا مخالفت  خود را در مورد ساخت آن اعلام کنند.

بی‌تردید مخالفان اطمینان داراند اعلام مخالفتشان با ساخت این پروژه تبعاتی برایشان دارد و موافقان نیز از تخلفاتی که قرار است در ساخت این مجمتمع تجاری تفریحی رخ دهد مطلعند و از ترس آن که سال‌های بعد این تخلفات برملا شود و دامن آنها را بگیرد علنا موافقت خود را اعلام نمی‌کنند.

نا گفته نماند یکی از دلایلی که موافقان این پروژه بر ساخت آن اصرار دارند اشتغالزایی آن است و معتقدند احداث این پروژه می‌تواند برای کارگران شغل موقت و برای خریداران واحدهای تجاری و تفریحی آن شغل دائم ایجاد کند، غافل از انکه فروشندگی شغل مولد محسوب نمی‌شود.

 

همدان از برج‌های تجاری اشباع شده است

پروژه های مشارکتی معمولا چه در استان ما  و چه درشهرهای دیگر متقاضیان خاص خود را دارد؛ چرا که ریسک این پروژه ها تقریبا کم است و اگر ضرری متوجه شود سازندگان شود دولت آن را متقبل می‌شود، اما آنچه را که باید مدنظر داشته باشیم منابع ملی است که در این میان از بین می رود؛ بخصوص در پروژه هایی که مولد و اشتغال زا  نیستند و فقط یک سری شغل های موقت برای شهر ایجاد می کنند.

استان همدان کسب و کار مولد ندارد و ایجاد مجتمع های تجاری اشباع شده و تولید شغل فروشندگی در این استان خروجی ندارد.

یادمان باشد توسعه معمولا جایی اتفاق می افتد که تولید ثروت و ارزش افزوده ایجاد کند اما در شغل های کاذب ارزش افزوده ای ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین رشد قارچ گونه این نوع مجتمع‌های تجاری در همدان آن هم با دور زدن قانون و استفاده از رانت صرفا به نفع عده‌ای خاص و به ضرر شهروندان است و دستگا‌های نظارتی باید حساسیت بیشتری بر روند گرفتن پروانه ساخت و مراحل احداث ان داشته باشند.

محبوبه اکبری

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=6918
  • دیدگاه‌ها برای رشد قارچ گونه مجتمع‌های تجاری در همدان؛ منافع فردی ارجح بر منافع شهروندان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.