• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
وقتی انبارهای خرید گندم پر می‌شود

کندی «آهنگ حمل» صدای کشاورزان را درآورد

  • کد خبر : 687
  • 09 مرداد 1397 - 15:06
کندی «آهنگ حمل» صدای کشاورزان را درآورد

این روزها کشاورزانی که کمتر از ۱۰ تن گندم دارند با مراجعه به مراکز خرید گندم تعاون روستایی با در بسته مواجه می‌شوند زیرا انبارهای این مراکز پر شده و با حمل ضعیف از سوی پیمانکار حمل، دیگر جایی برای گندم این کشاورزان نیست و آنها به ناچار باید تا مراکز خرید سایر استان‌ها رفته و گندم خود را تحویل دهند.

به گزارش عصر همدان، با فرا رسیدن فصل برداشت گندم و خرید این محصول از کشاورزان، این روزها سیلوها و مراکز خرید روزهای پرالتهاب و شلوغی را می‌گذرانند، به طوری که کامیون‌های زیادی به سمت مزارع و سیلوها در تردد هستند.

اما یکی از مشکلاتی که از سال‌های قبل بوده و امسال شدت آن بیشتر احساس می‌شود، آهنگ کند حمل گندم از مراکز خرید است که برای مسؤولان مراکز خرید و کشاورزان مشکل‌آفرین شده است.

این روزها کشاورزانی که کمتر از ۱۰ تن گندم دارند با مراجعه به مراکز خرید گندم تعاون روستایی با در بسته مواجه می‌شوند زیرا انبارهای این مراکز پر شده و با حمل ضعیف از سوی پیمانکار حمل، دیگر جایی برای گندم این کشاورزان نیست و آنها به ناچار باید تا مراکز خرید سایر استان‌ها رفته و گندم خود را تحویل دهند.

با وجود اینکه برای حل این مشکل جلساتی با حضور استاندارد و فرماندار همدان برگزار شده و شرکت مسؤول این موضوع قول بهتر شدن وضعیت را داده است، اما همچنان این آهنگ حمل کند است و کشاورز متحمل زحماتی شده است.

بر این اساس رئیس تعاون روستایی شهرستان همدان ضمن تشریح وضعیت حمل گندم از مراکز خرید اظهار کرد: این روزها فصل کار است و کشاورز گندم خود را برداشت کرده و باید تحویل مراکز خرید بدهد که با کندی آهنگ حمل مشکلاتی ایجاد شده است.

مسعودعلی سعیدی بیان کرد: با توجه به مراجعات فراوانی که به مراکز خرید شد، مجبور شدیم بیش از ظرفیت تحویل بگیریم و این به شرطی بود که حمل صورت گیرد و بر این اساس آهنگ حمل نیز اعلام شد.

وی ادامه داد: «آهنگ حمل» گندم از سوی شرکت غله اعلام شده، اما پیمانکار نتوانست در تهیه ماشین اقدام موثری انجام دهد، لذا علاوه بر اینکه گندم ما ذخیره شد، انبارها قفل شده و بخشی از گندم نیز به خارج از استان رفته است.

رئیس تعاون روستایی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه این مسئله به فرماندار همدان نیز اعلام شد، گفت: فرماندار نیز از مراکز خرید بازدید داشت و از نزدیک مشاهده کرد که گندم ما در مراکز خرید استان مرکزی تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر روز درگیر پیمانکار و آهنگ کند حمل گندم هستیم، گفت: مرکز خرید «کوزره» یکی از مراکز خرید گندم تعاون روستایی است و هنوز ۵۰ درصد مردم آنجا که یکی از مراکز اصلی کشت این محصول است، نسبت به برداشت گندم اقدامی نکرده‌اند، اما انبار آن پر شده است.

سعیدی با بیان اینکه کشاورز با مراجعه و مشاهده نبود ظرفیت، ناچار به مراجعه به استان دیگری برای تحویل گندم می‌شود، افزود: با توجه به اینکه ما فقط مجاز به استفاده از این پیمانکار برای حمل بوده و مجاز به تحویل محموله‌های کمتر از ۱۰ تن هستیم، باید انبار با همکاری پیمانکار حمل تخلیه شود.

وی با بیان اینکه گندم‌های بیش از ۱۰ تن به سیلوها و کارخانجات آرد انتقال می‌یابد، بیان کرد: در مرکز تعاون روستایی بخش اعظمی از خرید گندم، مربوط به خرده‌هاست.

رئیس تعاون روستایی شهرستان همدان یادآور شد: اکنون مشکل عمده ما این است که پیمانکار ناتوان در حمل گندم است و این قضیه با فرمانداری و جهاد کشاورزی مطرح شده و کشاورزان نیز این مشکل را دارند.

وی با اشاره به انتقاد استاندارد از حمل ضعیف گندم، بیان کرد: ما در فضای باز نمی‌توانیم ذخیره گندم داشته باشیم و مجوز هم نداریم زیرا شرکت پیمانکار قول تأمین کامیون حمل را داده بودند، اما این گونه نشد.

سعیدی به مشکل انبار نیز اشاره کرد و گفت: اگر از ابتدا گفته می‌شود که توان حمل همه گندم از مراکز خرید نیست، مجوز ذخیره در فضای باز هم می‌گرفتم زیرا کشاورز دنبال فروش گندم خود است و اگر با مراجعه متوجه شود، خرید صورت نمی‌گیرد، درد و رنج او با این همه سختی، دو برابر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرکز خرید کوزره و عبدالرحیم قفل شده است، گفت: در اکثر مراکز  شدیداً مشکل داریم و هر بار که به شرکت غله از نبود کامیون حمل می‌گوییم، فقط وعده حل مشکل را می‌دهند.

رئیس تعاون روستایی شهرستان همدان میزان خرید گندم را تاکنون ۱۰ هزار ۴۰۰ تن عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شد ۶۰ هزار تن در سطح شهرستان خرید صورت گیرد که برای تعاون روستایی ۲۰ هزار تن بود اما تا الان با این مشکل نتوانستیم این رقم را محقق کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اکنون ۵ هزار و ۶۵۰ تن آهنگ حمل گندم از مراکز خرید تعاون روستایی وجود دارد، بیان کرد: اگر آهنگ حمل گندم وضعیت بهتری داشت، انبار خالی شده و تاکنون خرید گندم ۱۵ هزار تن می‌شد، اما با کندی این مسئله، خیلی از گندم‌ها به خارج از استان رفت.

سعیدی با اشاره به اینکه تنها از مرکز خرید کوزره احتمال خروج ۳ هزار تن گندم وجود دارد، گفت: صورتجلسه این موضوع وجود دارد که شرکت غله عنوان کرده نگران حمل گندم از مراکز خرید نباشید، اما این وعده محقق نشد.

وی اضافه کرد: از این میزان گندم، ۱۵ روز است که نتوانستیم حمل داشته باشیم و تا دیروز ۳ هزار و ۶۰۰ تن سهمیه حمل ما مانده و باید ماشین تأمین می‌شد که نشد.

جهاد کشاورزی پاسخگو باشد

فرماندار همدان نیز با بیان اینکه رئیس جهاد کشاورزی باید پاسخگوی کندی حمل گندم از مراکز خرید باشد، اظهار کرد: بنده و آقای استاندارد دستور دادیم که آنها با شرکت غله و جهاد کشاورزی که متولی این موضوع هستند، آهنگ حمل بگیرند.

علی تعالی بیان کرد: مدتی شرکت پیمانکار مشکلاتی داشت که در جلسه‌ای موضوع از سوی استاندارد مورد بررسی صورت گرفت و نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال حجم برداشت گندم نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است و ضمن اینکه افزایشی در انبارها و سوله‌های نگهداری گندم نداشتیم که همین دلایلی بر این مشکلات است.

فرماندار شهرستان همدان اضافه کرد: استاندارد همدان در جلسه بسیار در خصوص این موضوع از شرکت پیمانکار انتقاد کرد و دستور داد حتما رسالت خود را انجام دهند اما افزایش تولید نیز بی‌تأثیر نیست.

وی بر ورود جهاد کشاورزی و مدیریت این مسئله تأکید کرد و گفت: وقتی ما ورود می‌کنیم، متأسفانه متولی ورود نمی‌کند در حالی که ما دستگاه حاکمیتی هستیم و جلسه می‌گذاریم اما باید آنهایی که متولی هستند، وارد شوند.

تعالی در خصوص عدم صدور مجوز برای ذخیره گندم در فضای باز نیز گفت: با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن هوا و احتمال بارش نمی‌توان چنین ریسکی کرد.

گفتنی است که خبرگزاری فارس برای شنیدن پاسخ جهاد کشاورزی و استاندارد همدان هم تماس گرفت که برقراری ارتباط میسر نشد اما در صورت موفق به تماس، اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=687
  • دیدگاه‌ها برای کندی «آهنگ حمل» صدای کشاورزان را درآورد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.