• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

خطر در کمین کودکان بام شهر/نظام مهندسی به طرحی ناقص چگونه پایان کار داد؟

  • کد خبر : 6499
  • 01 تیر 1398 - 11:33
خطر در کمین کودکان بام شهر/نظام مهندسی به طرحی ناقص چگونه پایان کار داد؟

به نظر سقوط و جان باختن کودک چهارساله تویسرکانی به دلیل محوطه ناامن ساختمان های “بام شهر” از مصوبه کارگروه مسکن در حدود ۱۰ سال پیش آب می خورد که بعدها در سال ۹۵ دیوان عدالت اداری با ابطال بند دوم آن مصوبه، اقدام شهرداری‌ها مبنی بر صدور پایان‌کار برای ساختمان‌های مسکن مهر در مرحله […]

به نظر سقوط و جان باختن کودک چهارساله تویسرکانی به دلیل محوطه ناامن ساختمان های “بام شهر” از مصوبه کارگروه مسکن در حدود ۱۰ سال پیش آب می خورد که بعدها در سال ۹۵ دیوان عدالت اداری با ابطال بند دوم آن مصوبه، اقدام شهرداری‌ها مبنی بر صدور پایان‌کار برای ساختمان‌های مسکن مهر در مرحله سفت‌کاری را غیرقانونی دانست و متوقف کرد.

 

به گزارش عصر همدان؛ حدوداً ۱۵ روز گذشته بود که کودک چهارساله تویسرکانی از ارتفاع محوطه واحدهای مسکونی بام شهر سقوط می کند، گرچه در انتقال او به بیمارستان حرف و حدیث های بسیار است، اینکه مردم زودتر از اورژانش کودک مصدوم را اعزام کردند یا نه بماند در گزارش های بعدی.

صدای جیغ همسایه ها همچنان این روزها در گوش کودکان دیگری می پیچد که آن روز مات و مبهوت نظاره گر دوست و هم بازیشان بودند که در خون غلت می زند و امروز همچنان زمین خاکی محوطه از خون خود پاک نشده است.

چه کسانی به فکر محل زندگی کودکان نیستند؟!

آنچه که خانواده های بسیاری را به وحشت انداخته، ترس از حادثه های دیگری است که هر لحظه احتمال وقوع آن می رود آن هم به دلیل کوتاهی و عدم رسیدگی متولیان امر به محوطه سازی واحدهای مسکونی بام شهر و چند قدم پایین تر ۶۱ واحدی خانه کارگر.

اطراف محوطه حتی با نرده کشی ساده هم قابل اصلاح است، آیا نجات جان یک انسان برای آنانی که با سود فروش این خانه ها، خانه های دیگری برپا کردند، واجب تر نیست؟ این حرف تمام اهالی این محله است.

مسئول تعاونی و سازنده واحدهای بام شهر پاسخگو باشند

یکی از اهالی ۶۱ واحدی خانه کارگر در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: حدود پنج سال است که در اینجا ساکن شده ایم، تا تسویه کامل نشد حتی کلید درب ورودی را به ما ندادند، سازنده حتی برای پارکینگ هفت میلیون تومان و برای انباری سه میلیون تومان جداگانه اخذ کرد.

وی اظهار کرد: تأسف بارتر آنکه محوطه همچنان خاکی است و بدتر از آن وجود ارتفاعی همچون پرتگاه، تقریباً دور تا دور واحدهای مسکونی است، سازنده از تمامی خریداران مبلغ دو میلیون تومان برای محوطه سازی و اصلاح نقاط حادثه ساز هزینه گرفته و اما با گذشت پنج سال پول ها را روی پولش گذاشته و خبری از وعده هایی که داده نیست.

مسئولانی که جواب مردم را ندادند!

یکی دیگر از اهالی هم در گفتگویی عنوان کرد: نه تنها همسران ما بلکه ما بانوان نیز با در دست داشتن استشهادی در زمان مدیریت مومیوند فرماندار سابق به فرمانداری رفتیم، نه او و نه یکی از کارمندانش جواب مناسبی به ما ندادند و دریغ از یک روی خوش.

وی تصریح کرد: بارها و بارها به مسئولان گفتیم و اما کسی نبود تا پیگیری کند و حق ما را بگیرد، نه فرماندار و نه شهردار، هیچ کسی به داد ما نرسید تا آن پسربچه چهار پنج ساله جان خود را این گونه از دست داد و بازهم مسئولان دست روی دست گذشته اند؟ برای چند کودک دیگر باید چنین اتفاقاتی بیافتد تا شاید کسی دلش به رحم بیاید و خانواده های اینجا را یاری رساند؟

ترس از به خطر افتادن جان کودکان، والدین را از کار و زندگی انداخته است

یکی دیگر از بانوان این محله هم گفت: به نظر می رسد از آنجا که اهالی این دو واحدهای مسکونی از نظر مالی اوضاع و احوال مناسبی ندارند، مسئولان آن گونه که باید به فکر حل مشکلاتشان نیستند و به آنان اهمیت نمی دهند چه برسد به اینکه لااقل به حرف های آنان بدون تمسخر کردن گوش دهند.

وی افزود: من دو کودک دارم نمی توانم که هر روز آنان را به پارک ببرم و یا در خانه زندانی کنم، بالاجبار به آنان اجازه بازی در محوطه را می دهم و از ترس آنکه اتفاقی برایشان رخ ندهد، از کار و زندگی ام می گذرم تا کنارشان باشم.

نوش دارویی هم پس از مرگ سهراب نیاوردند

دیگری هم که دو سالی می شد یکی از واحدهای خانه کارگر را خریداری کرده بود، گفت: فنس ها دوامی ندارند و از بین رفته اند، فرزندان من اینجا بازی می کنند اگر در سراشیبی بیافتند و حتی جان سالم به در ببرند به یکباره خود را در وسط خیابان با آن همه خودروهای عبوری می ببینند.

وی با بیان اینکه آنانی که باید نوش دارویی هم پس از مرگ سهراب نیاوردند، تأکید کرد: چرا داد ما مظلومان که به گوش کسی نمی رسد، آن همه خواهش و التماس کردیم تا اتفاقی برای کسی نیافتد، مسئولی به فریادمان نرسید تا جان کودکی چهار ساله در مقابل چشمان دوستانش گرفته شد.

 رئیس مسکن و شهرسازی تویسرکان: ۵ ماه پیش هشدار ناامن بودن محوطه بام شهر را داده بودیم

به دنبال این رخداد بر آن شدیم تا با پیگیری های مطالبات مردمی، درخواست آنان را به گوش مسئولانی که باید برسانیم، تا آنانی که در واقعه تلخ سقوط کودک چهار ساله از ارتفاعی نزدیک به ۱۰ متر به علت عدم مناسب سازی محوطه ۹۸ واحدی بام شهر حال چه مقصر بودند و چه نبودند، لااقل این روزها دلشان به حال کودکان دیگر به رحم بیاید و دستی بر سر و گوش محوطه نامناسب و شبیه پرتگاه اطراف ساختمان های بام شهر و ۶۱ واحدی خانه کارگر بکشند.

به همین دلیل در پیگیری نخست به سراغ رئیس مسکن و شهرسازی تویسرکان می رویم تا بدانیم جریان چیست.

«علی محمداصغری» در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: ساخت طرح ۹۸ واحدی بام شهر حدوداً سال ۸۵ با عنوان پروژه فرهنگیان و با تشکیل تعاونی و تقدیم زمین رایگان از سوی مسکن و شهرسازی آغاز و در ادامه کار طرح با مشکلات مالی و تغییر پیمانکار روبرو شد.

وی اظهار کرد: مدتی روند ساخت پروژه متوقف شد تا آنکه با نامه نگاری ها و اخذ موافقت های لازم متولیان امر توانستند این طرح را در قالب مسکن مهر ادامه دهند.

رئیس مسکن و شهرسازی تویسرکان افزود: دیوارچینی و امن سازی محوطه چندین سال است که پیگیری می شود، هشتم دی ماه سال گذشته به طور مستقیم از سوی این اداره نامه ای به ارگان های مربوطه حتی با رونوشت به آموزش و پرورش تویسرکان ارسال شد، در متن نامه تأکید شده بود که هرچه سریعتر برای رفع مشکل موجود اقدامات ضروری را انجام دهند، چرا که احتمال سقوط هم وجود دارد.

محمداصغری تصریح کرد: اسناد پیگیری ها موجود است و بارها این مسئله و خطرناک بودن محوطه اطراف ساختمان های بام شهر تذکر داده شد.

سازنده ۶۱ واحدی خانه کارگر به دنبال ایمن سازی ساختمان رفته

وی در ادامه به وضعیت وخیم محوطه ۶۱ واحدی خانه کارگر هم اشاره کرد و گفت: با صحبت های انجام شده با مجری طرح، بنا بر آن است تا هرچه سریعتر دیوار حائل مناسبی برای محوطه واحدهای مسکونی ساخته شود.

مصوبه کارگروه مسکن کار دست تویسرکانی ها داد

به گزارش خبرنگار عصر همدان؛ به طور معمول برای هر ساخت و سازی طراح، پیمانکار، اگر مجری در دست تعاونی خاصی باشد یک تعاونی، بعد نظام مهندسی، شهرداری و مسکن و شهرسازی اقدامات لازم را باید انجام دهند تا ساختمانی ایمن با محوطه ای مناسب در اختیار خریداران قرار گیرد.

اینکه درباره دو طرح بزرگ ساختمان های بام شهر و خانه کارگر، نظام مهندسی چرا بدون توجه به شرایط ناامن بودن محوطه اطراف ساختمان، پایان کار صادر کرده و شهرداری تویسرکان هم این مهم را تأیید کرده خود جای سوال دارد که به نظر از مصوبه کارگروه مسکن در حدود ۱۰ سال پیش آب می خورد که در سال ۹۵ دیوان عدالت اداری با ابطال بند دوم آن مصوبه، اقدام شهرداری‌ها مبنی بر صدور پایان‌کار برای ساختمان‌های مسکن مهر در مرحله سفت‌کاری را غیرقانونی دانست و متوقف کرد.

در آن بازه زمانی هفت هشت سال خانه های بسیاری ساخته شد، پایان‌کار ‌گرفت و تحویل خریداران داده شد آن هم با هزاران هزار مشکل و عیب.

و اما در تویسرکان و درباره مسئله جان باختن کودکی چهار ساله در محوطه نامناسب ساختمان های بام شهر، آنچه در ظاهر مشاهده می شود به دلیل همان مصوبه کارگروه مسکن در سال ۸۸ است که البته برای تأیید این نظریه باید نظر کارشناسان را هم باید شنید.

فرزانه: نظام مهندسی طبق دستورالعمل پایان کار صادر کرد

در این باره «مجید فرزانه» مسئول دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در تویسرکان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، گفت: از آنجا که تمام زمین های شهرک قائم متعلق به راه و شهرسازی است، آماده سازی معابرش هم با آنان است.

وی اظهار کرد: نظام مهندسی درخصوص واحدهای مسکونی بام شهر طبق دستورالعملی که از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی سابق بود، پایان کار صادر کرده است.

مسئول دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در تویسرکان افزود: ماجرا از آن قرار است که در آن روزها سهم و آورده خریدار برای خرید یک واحد مسکونی کفایت نداشت و بانک مؤظف شده بود که ۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد، به طور اقساطی در اختیار تعاونی ها و یا پیمانکاران مساکن مهر قرار دهد تا روند ساخت با مشکل مالی مواجه نشود.

فرزانه تصریح کرد: تعدادی از خریداران توان پرداخت سهم اولیه خود را نداشتند و پیمانکار هم برای ساخت و ساز نیاز به بودجه داشت، از طرفی بانک هم تا ساختمان تکمیل نمی شد و نظام مهندسی پایان کار صادر نمی کرد قسط آخر خود را آزاد نمی کرد و در عمل پروژه به دلیل مسائل مالی با مشکل مواجه و حتی متوقف می شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل حدوداً در سال ۸۸ دستورالعملی صادر شد تا نظام مهندسی در مرحله پایانی کار و سفت کاری حتی اگر طرح مشکلاتی داشته باشد پایان کار را صادر کند تا بانک بتواند پول مورد نیاز یا همان قسط آخر را آزاد کرده و به پیمانکار بدهد و بدین ترتیب عجله،کار ساخت و سازها را دچار مشکل کرد.

معرفی مقصر جان باختن کودک چهارساله را به دستگاه قضایی بسپارید

به گزارش عصر همدان، به نظر در حادثه تلخ جان باختن آن کودک چهارساله و سقوط او از پرتگاه محوطه بام شهر، ارگان های مختلفی مقصر هستند و نمی توان انگشت اتهام را تنها به سوی یکی گرفت و ما هم در آن جایگاه نیستیم.

شهروندان تویسرکانی انتظار و مطالبه دارند که طراح اولیه ساختمان، پیمانکار، تعاونی مجری  و شهرداری نیز بیایند و اسناد خود را برای شفاف سازی ارائه دهند، آنان تأکید دارند که معرفی مقصر حادثه را به دستگاه قضائی بسپارند.

پیشنهاد عصر همدان به شهرداری و راه و شهرسازی برای ایمن سازی محوطه بام شهر

گرچه مهم است مشخص شود چه کسی یا ارگانی در این ساخت و سازها کوتاهی کرده اند، اما مهمتر آن است که هرچه سریعتر، مشکل موجود حل شود تا دوباره محوطه ناامن اطراف ساختمان ها قربانی نگیرد.

در این زمینه هم شهرداری و هم راه و شهرسازی می توانند تفاهم نامه ای امضاء کنند تا یکی با روندی قانونی اعتباری جذب کند و دیگری محوطه را ایمن سازی.

گفتگو با شهردار و مجری طرح هم به زودی منتشر می شود و پیگیری های  تا ساخت دیوار حائل و حفاظ محوطه بام شهر و خانه کارگر ادامه دارد.

زنگنه

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=6499
  • دیدگاه‌ها برای خطر در کمین کودکان بام شهر/نظام مهندسی به طرحی ناقص چگونه پایان کار داد؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.