• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

استقبال دیار کریم‌خان زند از «گل محمدی»

  • کد خبر : 577
  • 07 مرداد 1397 - 13:26
استقبال دیار کریم‌خان زند از «گل محمدی»

طی سال‌های اخیر و با توجه به بحران کم آبی در سطح کشور، کشت گیاهان کم‌آب‌بر اما پرفایده‌ای چون گل محمدی رونق گرفته که شهرستان ملایر نیز در این زمینه پیشتاز بوده است.

 به گزارش عصر همدان، با توجه به بحران کم‌آبی در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با برنامه‌‌ریزی‌های بلندمدت و ارائه تسهیلات پیشنهاد کشت‌های جایگزین و کم‌آب را به کشاورزان داده که کشت بسیاری از آن محصولات علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان می‌تواند در توسعه اقتصادی، ارزش افزوده و ارزآوری و صادرات محصولات کشاورزی نقش بسزایی داشته باشد.

کشت محصولات کم‌آب‌بر راهی برای جلوگیری از هدررفت آب و مقابله با بحران کم‌آبی بوده که مورد استقبال کشاورزان استان همدان و شهرستان ملایر واقع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشاورزی شهرستان ملایر گفت: در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی استان همدان در ملایر تولید می‌شود و در این راستا این شهرستان در بخش تولید بسیاری از  محصولات کشاورزی جایگاه برتری را در استان دارد.

علی‌مروت امیری عمده محصولات کشاورزی ملایر را شامل انگور و کشمش، بادام، گردو، انواع میوه، آلبالو و سیب برشمرد و بیان کرد: تولید گندم، جو ذرت علوفه‌ای و کشت انواع گیاهان کم‌آب از دیگر محصولات تولیدی در ملایر است.

وی اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انواع گیاهان کم‌آب‌بر است تصریح کرد: در کنار آنها صنایع تبدیلی مربوطه نیز در حال راه‌اندازی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر گفت: هدف ما تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم‌آب‌بر است و طی سال‌های اخیر نیز با استقبال خوبی از سوی کشاورزان همراه بوده است.

 مسوول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز عنوان کرد: در حال حاضر ۸۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت گل محمدی است که ۶۲ هکتار آن مربوط به سال‌های گذشته و ۱۸ هکتار آن نیز در سال ۹۶ و سال جاری بوده است.

 سید مصطفی باقرزاده با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هکتار از اراضی برای کشت گل‌محمدی دارای پرونده از سوی متقاضیان است، افزود: با توجه به بحث کم‌آبی هر روز تقاضا برای کشت این نوع محصول بالا می‌رود.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات برای متقاضیان گفت: برای افراد دارای پرونده ۶ هکتار تسهیلات ویژه‌ای از سوی محل طرح توسعه روستایی در نظر گرفته شده است.

مسوول باغبانی جهاد کشاورزی ملایر در ادامه اراضی زیر کشت زعفران را نیز بیش از یکصد هکتار برشمرد و گفت: این میزان در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

وی  با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۰ کیلو زعفران از  اراضی شهرستان برداشت شده است؛ افزود: میزان عملکرد در هر هکتار چهار کیلو بوده است.

باقرزاده به سایر گیاهان دارویی در شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت انواع گیاهان دارویی است که سال گذشته ۱۸۰ تن انواع گیاهان دارویی از اراضی شهرستان برداشت شده است.

وی افزود: این گیاهان شامل گشنیز، شنبلیله، بادرنجویه، گل مغربی، نعنافلفلی، خارمریم، گل بابونه، سنبل الطیب، اسطوخدوس، گل گاوزبان، رزماری، کدوطبی و… است.

مسوول باغبانی جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه طرح توسعه اراضی زیر کشت گیاهان دارویی نیز از برنامه‌های جهاد کشاوری است گفت: متقاضیان می‌توانند برای کشت انواع گیاهان کم‌آب‌بر و شرایط دریافت تسهیلات به اداره جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کرده و از مشاوره‌های کارشناسان در این زمینه بهره‌مند شوند.

 یکی از کشاورزان ملایری نیز اظهار کرد: روستای خردمند یکی از روستاهای دورافتاده شهرستان ملایر و از روستاهای نزدیک به استان مرکزی است که طی سال‌های اخیر با توجه به بحران کم آبی در کشور این روستا دچار مشکل شده است.

جلال میرزایی با بیان اینکه کم‌آبی در این روستا بیش از هر چیز متوجه بخش کشاورزی است، اضافه کرد: در این زمینه  با توجه به بحران کم‌آبی تصمیم گرفتم نسبت به کشت محصولات کم‌آب‌بر اقدام کنم که با همکاری بسیج سازندگی و مشاوره از جهاد کشاورزی اقدام به کاشت گل محمدی کردم.

وی با بیان اینکه برای کاشت از بسیج سازندگی وام دریافت کرده و در سال اول چهار هکتار را زیر کشت بردم گفت: کاشت این محصول در سال اول به ثمر نشست و بعد از سه سال یک هکتار دیگر نیز به کشت این محصول اضافه شد.

این کشاورز با بیان اینکه گل‌دهی گل محمدی از سال دوم شروع شد افزود: با توجه به کم آب‌بر بودن این محصول از نظر درآمدی نسبت به سایر محصولات پرآب‌بری مثل گندم و جو  این محصول بسیار با صرفه بوده و از نظر اقتصادی نیز به نفع کشاورز است.

وی بیان کرد: از چهار هکتار زمین زیر کشت رفته گل محمدی ۶ تن برداشت کردم که در سال‌های بعد این میزان دو برابر شده و به ۱۳ تن رسید.

میرزایی با بیان اینکه  کاشت این محصول در سال اول هر ۱۰ روز یک بار به آب نیاز دارد و بعد از آن در ماه یک بار نیازمند آب است گفت: اگر از آبیاری قطره‌ای استفاده شود بسیار باصرفه‌تر است که در حال حاضر از این نوع آبیاری استفاده می‌کنم.

وی با بیان اینکه این روستا جزء مناطق محروم و دورافتاده ملایر است تصریح کرد: از آن جا که محصول کشت شده نیازمند فرآوری است تصمیم گرفتم محصول را در این منطقه فرآوری کرده و نسبت به درآمدزایی و اشتغال بیشتر اقدام کنم.

این کشاورز ملایری با بیان اینکه در این زمینه نیز به فکر ایجاد یک کارگاه فرآوری افتادیم گفت: در این راستا با دریافت وام از بانک سینا نسبت به ساخت یک کارگاه فرآوری گل محمدی و سایر گیاهان دارویی اقدام کردم که به زودی این کارگاه کار خود را شروع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد این کارگاه حدود ۱.۵ میلیارد تومان هزینه در برداشت، افزود: این کارگاه فرآوری شامل فرآوری محصول گل محمدی و فرآوری و عصاره‌گیری سایر گیاهان دارویی خواهد بود.

میرزایی گفت: علاوه بر کاشت گل محمدی محصولات و گیاهان دارویی دیگری نیز شامل گل مغربی و بادرنجوبه داریم و در آینده نیز کشت سایر گیاهان دارویی را گسترش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه علاوه بر کاشت گل محمدی برای نخستین بار نیز نسبت به کاشت گلرنگ (نوعی دانه روغنی) اقدام کرده‌ام گفت: در حال حاضر ۱۰ هکتار از اراضی ما زیر کشت گلرنگ رفته که برداشت از هر هکتار از این اراضی نیز یک تن است.

این کشاورز ملایری با بیان اینکه گلرنگ یک دانه روغنی است، از نظر درآمدی این محصول را  درآمدزا دانست و از همه کشاورزان خواست تا  نسبت به کشت محصولات کم‌آب‌بر اقدام کنند تا نتایج خوب آن را در اقتصاد خود و جامعه ببینند.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=577
  • دیدگاه‌ها برای استقبال دیار کریم‌خان زند از «گل محمدی» بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.