• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1

۵ هزارهنرمند صنایع دستی همدان تحت پوشش بیمه قرار دارند/ دریافت نشان اصالت یونسکو توسط هنرمندان همدانی

  • کد خبر : 5403
  • 20 خرداد 1398 - 14:46
۵ هزارهنرمند صنایع دستی همدان تحت پوشش بیمه قرار دارند/ دریافت نشان اصالت یونسکو توسط هنرمندان همدانی

معاونت صنایع دستی استان همدان، با بیان اینکه تاکنون چهار هزار و ۷۵۰ نفر ازهنرمندان صنایع دستی استان تحت عنوان بیمه قالیبافان و صنعتگران بیمه شدند افزود: تفاهم نامه ای نیز با صندوق بیمه عشایر روستاییان و کشاورزان داریم تا ۴۵۰ نفر دیگربیمه باشند که در مجموع ۵ هزار و ۲۰۰ نفر تحت پوشش هستند. […]

معاونت صنایع دستی استان همدان، با بیان اینکه تاکنون چهار هزار و ۷۵۰ نفر ازهنرمندان صنایع دستی استان تحت عنوان بیمه قالیبافان و صنعتگران بیمه شدند افزود: تفاهم نامه ای نیز با صندوق بیمه عشایر روستاییان و کشاورزان داریم تا ۴۵۰ نفر دیگربیمه باشند که در مجموع ۵ هزار و ۲۰۰ نفر تحت پوشش هستند.

 

هاشم مظاهری، معاونت صنایع دستی  استان همدان، در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه به مناسبت روز صنایع دستی، بازارچه صنایع دستی دراماکن گردشگری همدان و سایر شهرستان ها برپا شده است گفت: بازارچه همدان دارای ۴۰ غرفه با صنایعی همچون مصنوعات چرم، رودوزیهای سنتی، گلیم و جاجیم، سفال و سرامیک و تراش سنگ‌های قیمتی می باشد.

مظاهری با اشاره بر اینکه  برنامه های هفته صنایع دستی بالغ بر ۲۵ عنوان هستند افزود: برنامه ها شامل بازدید از کارگاه های تولیدی صنایع دستی در استان و سایر شهرستان ها، برگزاری نشست های تخصصی با صنعتگران و هنرمندان و همچنین رسانه ای کردن سالروز جهانی صنایع دستی است.

*بازارچه های دائمی صنایع دستی در استان تاسیس خواهند شد

وی، با بیان اینکه  در حال حاضر بازارچه صنایع دستی به صورت دائمی نداریم اما در ایام تعطیلات در ورودی تپه هگمتانه بازارچه ای با حدود ۵۰ غرفه داریم ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا در آینده بازارچه های دائمی صنایع دستی را در همدان و سایر شهرستان ها تاسیس کنیم.

معاونت صنایع دستی  استان همدان ، از دریافت سهمیه  بیمه برای  ۴۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان خبرداد و گفت: تاکنون چهار هزار و ۷۵۰ نفر ازهنرمندان صنایع دستی استان تحت عنوان بیمه قالیبافان و صنعتگران بیمه تامین اجتماعی شدند و تفاهم نامه ای نیز با صندوق بیمه عشایر روستاییان و کشاورزان داریم تا ۴۵۰ نفر دیگربیمه باشند که در مجموع  ۵ هزار و ۲۰۰ نفر تحت پوشش هستند.

 

*صادرات سفال همدان به کشورهای اروپایی

مظاهری، بیشترین صادرات استان همدان را صنایع سفالی عنوان کرد وافزود: بالاترین آمار صادرات سفال ایران از شهر لالجین است که بیشتر به کشور های عربی همچون عراق و همچنین کشور های اروپایی،هلند و دانمارک صادر می شود.

 

*فعالیت بیش از ۲۸ هزار کارگاه صنایع دستی در همدان

وی، از فعالیت بیش از ۲۸ هزار و ۸۰۰ کارگاه صنایع دستی در سراسراستان خبر داد و تصریح کرد: ۴۳ هزار و۵۰۰ نفر در این کارگاه ها مشغول به کار هستند و طی سال گذشته سه اثر موفق به دریافت نشان ملی و یک اثر نشان اصالت یونسکو دریافت کرد که در صنایع مصنوعات چوب و سفال بودند.

معاونت صنایع دستی  استان همدان ، در پاسخ به اینکه چرا خانه صنایع دستی استان تعطیل شد اظهار کرد: با توجه به اینکه اماکن میراث فرهنگی،  در اختیار هنرمندان قرار میگیرد، براساس بخش نامه طی سال های قبل ابلاغ شد که اماکن میراث فرهنگی را به هنرمندان واگذار نکنیم و باتوجه به آن بخش نامه تاسیس خانه های صنایع دستی فعلا متوقف شد و در آینده تحت عنوان مجتمع های آموزشی نمایشگاهی صنایع دستی فعال خواهد شد.

 

*حمایت از فروشندگان صنایع دستی وظیفه اداره صنایع دستی نیست

مظاهری، در پاسخ به اینکه چرا مغازه های اطراف میدان باباطاهر در گذشته سفال و صنایع دستی میفروختند اما در حال حاضر تعداد مغازه های صنایع دستی به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند و مورد حمایت واقع نشدند گفت: براساس  چهارچوب و مقرراتی که از کشور تعیین کردند، وظیفه ما حمایت از گارگاه های تولیدی صنایع دستی است و مغازه ها باید مجوز را از شهرداری ها بگیرند.

وی ادامه داد: اداره صنایع دستی، با فروش صنایع دستی در داخل مغازه ها کاری ندارد و ما فقط موظفیم کارگاه های صنایع دستی را حمایت کنیم که معاف از مالیات هستند و بازارچه ها را در اختیار آن ها قرار می دهیم.

معاونت صنایع دستی  استان همدان، با اشاره به اینکه حمایت از مغازه داران صنایع دستی در میدان باباطاهر وظیفه آن ها نبوده است افزود: درحد توان به فروشندگان و مغازه داران اینگونه کمک کردیم که اجازه تشکیل بازارچه محلی و صنایع دستی در میدان باباطاهر را به کسانی که در در کارگاه های خود تولیدی دارند ندادیم.

مظاهری در پایان میزان درآمد استان از صنایع دستی را حدود پانزده میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال عنوان کرد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=5403
  • دیدگاه‌ها برای ۵ هزارهنرمند صنایع دستی همدان تحت پوشش بیمه قرار دارند/ دریافت نشان اصالت یونسکو توسط هنرمندان همدانی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.