• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

کنترل قیمت گوشت به در بسته خورد/ قیمت گوشت متاثر از خروج دام است

  • کد خبر : 3356
  • 23 بهمن 1397 - 22:26
کنترل قیمت گوشت به در بسته خورد/ قیمت گوشت متاثر از خروج دام است

هرچه می‌گذرد اقدامات دولت برای کنترل قیمت گوشت به در بسته می‌خورد و هیچ جوابی برای این علامت سؤال بزرگ یافت نمی‌شود که چطور یک نهاد دولتی نیاز همدان را ۵۰۰ رأس دام در روز اعلام می‌کند و نهاد دیگری از وجود روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ رأس دام در میدان دام خبر می‌دهد اما هنوز شاهد افزایش قیمت گوشت هستیم؟

به گزارش عصر همدان، در پی افزایش بی‌سابقه قیمت‌های کالاهای مختلف که تقریباً از تابستان سال جاری به دلیل افزایش نرخ ارز رخ داد، صادرات بیش از هر فعالیت اقتصادی توجیه پیدا کرد، بنابراین تمام فعالان اقتصادی ترجیح دادن محصولات مختلف که قابلیت صادرات را دارند به مرزها برسانند با به دست آوردن ارز و یا ریال حاصل از آن به سود مطلوبی دست یابند چراکه سقوط ارزش پول ملی، سایر کشورها را علاقمند کرد که به خرید کالاهای ایرانی بپردازند.

همین مسئله افزایش قیمت کالاها را تشدید کرد زیرا بخش اعظم محصولات به ویژه در حوزه کشاورزی راهی کشورهای دیگر به ویژه همسایه می‌شد. دولت در نخستین اقدام صادرات محصولاتی چون سیب زمینی و گوجه‌فرنگی را ممنوع کرد. در ادامه صادرات گوشت و دام نیز ممنوع شد، تا بتوانیم به یک وضعیت مناسب در کشور برسیم. اگرچه قیمت سیب زمینی و گوجه‌فرنگی به یک ثبات تقریباً نسبی دست یافت اما مسئله گوشت قرمز همچنان باقی ماند و قیمت آن روندی صعودی با گام‌های بزرگ در پیش گرفت.

یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت گوشت در همدان خروج دام از استان اعلام شده است.

پیشنهادهای وسوسه‌کننده به دامداران

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به فارس گفت: به دلیل کاهش ارزش پول ملی کشورهای همسایه از هر ۹ شهرستان استان دام را خریداری می‌کنند.

به گفته محمد نظرپور این خریداران قیمت‌هایی بیشتر از عرف بازار به دامداران پیشنهاد و محصولات آنها را خریداری می‌کنند.

خروج دام دلیل افزایش قیمت گوشت

رئیس اتحادیه قصابان همدان نیز در گفتگو با فارس خروج دام از استان را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت دانست.

اکبر سپهری‌وفا با اشاره به اینکه نوسان قیمت دام به دلیل خروج آن از استان همدان است اظهار کرد:کمبود گوشت در داخل استان وجود ندارد اما با ادامه روند خروج دام با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولان استان دستور لازم برای خروج دام از همدان را صادر کردند افزود: با اعمال این اتفاق می‌توان مانع از افزایش بی‌رویه قیمت گوشت در همدان شد.

در ادامه مسؤولان استان همدان برای حل این مشکل در ستاد تنظیم بازار استان تصمیم گرفتند از خروج دام زنده جلوگیری کنند. بنابراین خروج دام از استان قاچاق محسوب شد و بر همین اساس نیز قرار شد با متخلفان برخورد قانونی صورت ‌گیرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان به فارس گفت: بر اساس این تصمیمات خروج دام‎های بدون مجوز از استان به ویژه به سمت استان‌های مرزی ممنوع شده و پرونده متخلفان بررسی می‌شود.

علیرضا حسن‌پور این اقدام را در راستای جلوگیری از قاچاق دام دانست.

تا حدودی از خروج دام جلوگیری شد

در این میان پای دامپزشکی نیز به قضیه باز شد. مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: استان همدان استان توزیع‌کننده دام است و در زمینه دام مشکلی وجود ندارد.

محمودرضا رسولی افزود: بر اساس تصمیم‌های مسؤولان استاندارد ی و همکاری نیروی انتظامی تا حدودی جلوی خروج غیرقانونی دام از استان گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سخت‌گیری‌هایی در خروج دام صورت می‌گیرد افزود: یکی از مسائل این است که باید حتماً مجوزهای بهداشتی دامپزشکی اخذ شده و سپس دام خارج شود.

تعیین سقف قیمت برای فروش گوشت به مردم

در ادامه مسؤولان برای اینکه بتوانند کنترل قیمت گوشت را در دست داشته باشند علاوه بر ممنوعیت خروج آن، اعلام کردند حداکثر قیمت گوشت قرمز ۷۵ هزار تومان است و واحدهای صنفی حق ندارند که بیش از این قیمت به فروش گوشت اقدام کنند.

همین مسئله با اعتراض قصابان روبه‌رو شد که رئیس اتحادیه قصابان همدان در این باره گفت: این مبلغ مقرون به صرفه نیست و نمی‌توان با این روند ادامه داد چراکه قیمت گوشت زنده ۷۰ هزار تومان است.

سپهری در ادامه اعلام کرد باید قیمت پایه دام توسط جهاد کشاورزی کاهش یابد و یا تصمیمات دیگری اخذ گردد تا همکاران ما نیز متضرر نشوند.

همانطور که رئیس اتحادیه قصابان اعلام کرد باید قیمت دام پایه ثابت شود، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز به فارس گفت: اگر قیمت دام پایه به ۵۹ هزار تومان مصوب ستاد تنظیم بازار برسد عرضه گوشت با حداکثر قیمت ۷۵ هزار تومان محقق می‌شود.

ادامه قاچاق دام با وجود اعمال محدودیت‌های دولتی

مجید زرین‌دلاور با بیان اینکه صادرات کالای اساسی مانند گوشت و دام به صورت رسمی ممنوع است اظهار کرد: البته قاچاق آن انجام می‌شود که تمام دستگاه‌های متولی به دنبال جلوگیری از این اقدام و یا رساندن آن به حداقل هستند.

قیمت‌گذاری گوشت قرمز شکست خورد

در ادامه وقتی مشکلات از قاچاق دام به قیمت پایه دام رسید و بنابراین مسؤولیت بر عهده سازمان جهاد کشاورزی افتاد، مشخص شد دولت در این اقدام نیز ناکام شد چراکه قیمت گوشت از ۷۵ هزار تومان فراتر رفت و دستورها و بخشنامه‌ها نتوانستند مانع از آن شوند به طوری که امروز هر کیلو گوشت را به قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد: دام زنده در همدان تولید می‌شود اما قیمت‌گذاری در همدان اتفاق نمی‌افتد و قیمت گوشت متاثر از خروج دام است.

منصور رضوانی‌جلال با بیان اینکه گوشت قرمز در سطح کشور قیمت مصوب ندارد اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار در مقاطعی مشخص کرد که گوشت باید به چه شکل در اختیار قصابی‌ها قرار گیرد و این موضوع در برهه‌ای اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ راس دام در میدان دام وجود دارد و میدان دام خالی از دام نیست افزود: قیمت‌های گوشت قرمز را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

واردات چاره کار شد

مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به فارس گفت: گران شدن قیمت دام پایه یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت است و با واردات گوش می‌توان به این مشکل پایان داد.

بنابرگفته علیرضا شجاعی نیاز استان همدان روزانه ۵۰۰ رأس دام است که اگر واردات انجام شود می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات را برطرف کند. این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی -همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم- اعلام کرده بود روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ رأس دام در میدان دام همدان وجود دارد. حالا چرا همچنان قیمت گوشت بالا می‌رود، یک سؤال بی‌پاسخ است.

بعد از اینکه دلیل گرانی دام از خروج و قاچاق آن به گران شدن قیمت دام پایه شیفت یافت. مسؤولان پس از ناکامی در مدیریت خروج دام و یا قیمت دام پایه  به سمتی رفتند که بین اقشار آسیب‌پذیر گوشت ارزان‌قیمت دولتی توزیع کنند اما همانطور که بارها تجربه شده بود، مشکلات عدیده چند قیمتی بودن کالاها مجدداً ظهور و بروز پیدا کرد. احتکار‌ها و توزیع گوشت خارج از شبکه رخ داد و عده‌ای از این فرصت سوء استفاده کردند و عده‌ای شکم گرسنه سر بر بالین نهادند.

در همین زمان محموله‌هایی کشف شد که مسؤولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کردند محصولات کشف شده از سایر استان‌ها وارد همدان شده چراکه برند آن‌ها با محصولات توزیع شده در همدان متفاوت است. علاوه بر آن فرمانده انتظامی استان و مدیر ستاد تنظیم سازمان جهاد کشاورزی به طور جداگانه از کشف محموله‌های غیر قانونی خبر دادند. همچنین سهمیه یکی از دستگاه‌های دولتی نیز از یکی از رستوران‌ها سر درآورد.

در کنار این مسائل تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت گوشت یخی با بازتاب‌های بسیار نامناسبی روبه‌رو شد. دولت هم خلاقیت به خرج داد و در نهایت تصمیم گرفت گوشت‌ها را به سازمان‌های متولی اقشار آسیب پذیر بسپارد.

با این وجود هیچ یک از تدابیر دولت برای کنترل قیمت گوشت کارساز نشد و هر کیلوگرم گوشت قرمز قیمت ۱۰۰ هزار تومان و یا به عبارت دیگر یک میلیون ریال را به خود دید و ما همچنان سردرگم هستیم که چرا قیمت گوشت قرمز روند صعودی خود را ادامه می‌دهد و سدی هم جلودار آن نیست.

البته در کنار این سؤال بزرگ، خبر رسید که قاچاق به دام‌های مولد نیز رسیده است و همین مسئله باعث ایجاد مشکل در سال‌های آینده و تأمین گوشت مورد نیاز داخل کشور می‌شود.

با کنار هم قرار دادن این مسائل ما همواره از خود سؤال می‌کنیم که چرا دولت برای حل این مسئله درمانده است و اقدامی شایسته در این راستا انجام نمی‌دهد؟ چرا اگر نیاز استان در روز ۵۰۰ رأس است و در میدان دام ۸۰۰ تا ۹۰۰ رأس دام وجود دارد باز هم قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟

هرچه به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال‌ها می‌رویم پاسخ‌های کمتری پیدا می‌کنیم و همین مسئله ذهن‌ها را به سمتی سوق می‌دهد تا دنبال دست‌های پنهان پرنفوذ در این بخش باشند. به همین منظور بهتر است مسؤولان محترم به ویژه در ستاد تنظیم بازار استان که همواره پشت درهای بسته برگزار می‌شود به این سؤال‌ها صادقانه و به طور شفاف پاسخ دهند و این ابهامات را برکنار کنند.

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=3356
  • دیدگاه‌ها برای کنترل قیمت گوشت به در بسته خورد/ قیمت گوشت متاثر از خروج دام است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.