• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

شطرنج «مات» بی‌توجهی!

  • کد خبر : 324
  • 01 مرداد 1397 - 9:41
شطرنج «مات» بی‌توجهی!

عدم حمایت مسؤولان استان همدان در برگزاری مسابقات شطرنج جام ملت‌های آسیا و عدم تخصیص بودجه مناسب برای این مهم داد رئیس هیأت شطرنج استان همدان را درآورد.

به گزارش عصر همدان، تنها سه روز تا شروع مسابقات شطرنج جام ملت‌های آسیا در استان همدان باقی مانده است.

رویدادی که معتبرترین رویداد شطرنج قاره کهن است و شطرنج‌بازان برتر کشورهای مختلف آسیا از جمله چین، هند، قزاقستان، ویتنام، ازبکستان، بنگلادش، سوریه، عمان، افغانستان و سه تیم از ایران به نام‌های ایران قرمز، ایران سفید و ایران سبز که با هم به رقابت خواهند پرداخت.

بی‌شک از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۸، برگزاری این سطح از مسابقات شطرنج، بعد از حضور سفرای کشورهای آسیایی، دومین برنامه مهم و قوی در قالب رویداد «همدان ۲۰۱۸» به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود.

برگزاری همایش‌های سیاسی و اقتصادی در قالب این رویداد گردشگری یکی از لازمه‌های استان است، اما برگزاری برنامه‌های ورزشی که پرطرفدارترین مقوله اجتماعی در دنیاست، می‌تواند به معرفی همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی کمک شایانی کند.

۱۲۰ شطرنج‌باز برتر آسیا در حالی به مدت ۱۰ روز در شهر همدان خواهند بو که هر کدام از آنها می‌توانند مبلغ نام همدان در آسیا باشند، حتماً تصاویر به اشتراک گذاشته شده آنها در صفحات مجازی و فالورهای هزاران نفری آنها به سرعت نام همدان را در قاره کهن انتشار می‌دهد که عملیاتی شدن این مهم تنها مدیریت همه‌جانبه استان را می‌طلبد.

به مدت ۱۰ روز تمام رسانه‌های دنبال‌کننده رشته شطرنج در آسیا، دوربین و رسانه خود را روی شهر همدان زوم خواهند کرد تا معتبرترین رویداد شطرنجی آسیا را این بار از پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ گزارش کنند و این یک تبلیغ بی‌نظیر در قاره کهن خواهد بود.

 

مسؤولان همدانی در خواب زمستانی

میزبانی از این سطح رقابت ورزشی در تاریخ ورزش استان همدان قطعاً بی‌نظیر بوده است زیرا عربستانی‌ها برای دریافت میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۸ حاضر بودند همه کار انجام دهند که خوشبختانه با پیگیری‌های مجموعه شطرنج کشور و استان این میزبانی به کهن‌شهر همدان رسید.

اما جالب است بدانید که تنها در چند روز مانده تا شروع این مسابقات، مسؤولان استانی هیچ تمهیداتی برای میزبانی شایسته انجام نداده‌اند و انگار یک مسابقه در اندازه کشوری برگزار خواهد شد، گویی مدیران ارشد استان در خواب زمستانی به سر می‌برند.

رسم میزبانی از رویداد‌های آسیایی و جهانی این است که ستادی تشکیل و تمام کارها در این ستاد برنامه‌ریزی می‌شود و بالاترین مدیر استان به عنوان رئیس ستاد و مدیرکل ورزش نیز به عنوان نماینده وزارت ورزش به عنوان دبیر انتخاب خواهند شد و کمیته‌های مختلفی از جمله، پشتیبانی، اجرایی، گردشگری و… شکل خواهند گرفت.

اما در همدان این رسم و رسوم وجود ندارد و از گوشه و کنار خبرهایی به گوش می‎رسد که اختلاف مدیران ارشد استان با مدیرکل فعلی یکی از دلایل بی‌میلی برای همت استانی از میزبانی این رویداد مهم ورزشی است.

مدت‌هاست پیگیری‌های «احمد علی‌بابایی» به عنوان رئیس هیأت شطرنج استان برای دور هم نشاندن مدیران استان به منظور تشکیل ستادی برای میزبانی مطلوب از این رویداد مهم بی‎نتیجه مانده و انگار عزم مسئولان استان اصلاًً جدی نیست.

شاید مدیرکل ورزش استان و رئیس هیأت شطرنج تنها کسانی باشند که پاشنه کشیده به دنبال رتق و فتق امور باشند و به هر دری که می‌زنند انگار آن در مدتهاست قفل است.

قبول این میزبانی و کشاندن این همه ورزشکار برتر آسیایی بر عهده مجموعه ورزش استان و هیأت شطرنج بوده که انجام شده است، اما مدیریت آنها در قالب فرهنگی و گردشگری بر عهده دیگر مدیران دستگاه‌های مرتبط است که انگار همگی در باد شعار «همدان، ۲۰۱۸» خوابیده‌اند.

 

داور همدانی سرداور این دوره از مسابقات شد

رئیس هیأت شطرنج استان همدان در گفتگو با خبرنگار ورزشی فارس در همدان با اشاره به میزبانی این رویداد مهم در همدان اظهار کرد: جام ملت‌های شطرنج آسیا یکی از معتبرترین رویدادهای این رشته در سطح قاره کهن است.

احمد علی‌بابایی ادامه داد: شطرنج‌بازان برتر آسیا که صاحب رنکینگ‌های بالای جهانی هستند در این رویداد مهم حضور دارند که این بهترین فرصت برای معرفی همدان و البته پتانسیل ورزشی این استان است.

وی بیان کرد: برای قبول این میزبانی از سال گذشته تلاش کردیم و با لابی‌های انجام شده با فدراسیون کشورمان و کنفدراسیون شطرنج آسیا موفق شدیم این مسابقات مهم را میزبانی کنیم.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان گفت: این مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و این بار میزبانی آن بر عهده شهر همدان است تا قهرمانان مطرح شطرنج آسیا برای نخستین بار در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به رقابت بپردازند.

وی اضافه کرد: برای سومین بار است که رقابت‌های شطرنج جام ملت‌های آسیا به‌ میزبانی ایران برگزار می‌شود و کشورمان پیش از این در سال‌های ۲۰۰۶ در اصفهان و ۲۰۱۴ در تبریز میزبان این رویداد بود.

علی‌بابایی تصریح کرد: این مسابقات با حضور ۱۲۰ شطرنج‌باز در دو بخش آقایان و بانوان از چهارم تا سیزدهم مردادماه در هتل امیران همدان برگزار می‌شود.

وی از حضور داور همدانی به عنوان سرداور این مسابقات نام برد و تأکید کرد: خوشبختانه قبول این میزبانی باعث شد تا نگاه فدراسیون و کنفدراسیون شطرنج آسیا به همدان تغییر کند و برای اولین بار در تاریخ شطرنج آسیا، یک داور همدانی، سرداور مسابقات جام ملت‌ها باشد.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان ادامه داد: عرفان هاشمی داور ارزنده شطرنج همدان طی ابلاغ رسمی به عنوان سرداور، نظارت این رویداد مهم شطرنج آسیایی را برعهده دارد و داورانی از دیگر کشورهای مختلف نیز او را یاری خواهند داد.

 

حضور یک تیم از همدان در مسابقات بلیتس قهرمانی آسیا

وی از حضور یک تیم از استان همدان در یکی از بخش‌های این مسابقات خبر داد و افزود: این مسابقات در سه دسته مسابقات شطرنج استاندارد د (Standard) یا مسابقات شطرنج فکری، مسابقات شطرنج رَپید (Rapid) یا مسابقات شطرنج سریع و مسابقات شطرنج بلیتس (Blitz) یا مسابقات شطرنج برق آسا برگزار می‌شود.

علی‌بابایی گفت: از کشورمان سه تیم ایران سفید، ایران قرمز و ایران سبز حضور دارند که با رایزنی‌های انجام شده با فدراسیون، در دسته شطرنج بلیتس (Blitz) تیم چهارمی از کشورمان حضور پیدا خواهد کرد که همی از شطرنج‌بازان استان همدان خواهند بود.

وی اضافه کرد: این فرصت بهترین زمانی است که شطرنج‌بازان همدانی خود را در یک آوردگاه معتبر آسیای محک بزنند و با بهترین شطرنج‌بازان آسیایی به رقابت بپردازند.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان با اشاره به محل برگزاری مسابقات، بیان کرد: محل اسکان تیم‌ها و برگزاری مسابقات در هتل امیران است.

 

۵۰۰ میلیون تومان هزینه میزبانی اما دریغ از حمایت

وی با ابراز گلایه از مدیران استان با اشاره به عدم همکاری مطلوب بیان کرد: میزبانی این رویداد مهم قریب به ۵۰۰ میلیون تومان هزینه اسکان، حمل و نقل، پذیرایی، گردشگری و … دارد که هنوز به طور کامل تأمین نشده است.

علی‌بابایی یادآور شد: تنها قولی که از سوی مسؤولان به من داده شده است پرداخت صد میلیون تومان از محل اعتبارات رویداد همدان ۲۰۱۸ است و الباقی آن را باید در این دوره‌ای که هیچ اسپانسری در همدان وجود ندارد تأمین کنم.

وی ادامه داد: من از مسؤولان ارشد استان و شخص استاندارد انتظار بیشتری دارم تا ما را در میزبانی این رویداد مهم شطرنج آسیا همراهی و یاری دهند زیرا این بهترین فرصت برای استان همدان است که در سالی که به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی معرفی شده است از این رویداد ورزشی نهایت بهره را ببرد.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان افزود: در راستای رویداد گردشگری همدان ۲۰۱۸ اکثر برنامه‌ها برای معرفی همدان تنها در قالب کشوری بوده است، اما این مسابقات می‌تواند نام همدان را در سطح آسیا به راحتی بزرگ نشان دهد و باعث شناخت بیشتر مردم قاره کهن از این شهر تاریخی شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌های گنجانده شده در دل رویداد ۲۰۱۸ از جمله برنامه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی بسیار خوب و مهم است، اما نمی‌شود در قالب برنامه‌ ورزشی آن هم در سطح آسیایی نام همدان در این قاره بهتر نمایان ساخت؟

علی‌بابایی گفت: امیدوارم تنها در این واپسین روزهای باقی‌مانده تا شروع مسابقات، مسؤولان قدم جلو بگذارند و یاری‌گر مجموعه شطرنج استان باشند زیرا من نمی‌توانم به تنها برای این میهمانان برنامه‌ریز کارهای فرهنگی و گردشگری انجام دهم و این فرصت ۱۰ روزه را نباید به راحتی از دست داد.

 

۶ ماه است به دنبال آقایان هستم/ بدون حمایت مسؤولان جلو می‌رویم

وی عدم همراهی دیگر مسؤولان استان در برگزاری این رویداد مهم را مبهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: من از ۶ ماه گذشته به دنبال آقایان مسؤول بودم تا برای میزبانی مطلوب از این رویداد برنامه‌ریزی خوب و یک ستاد استانی تشکیل دهیم.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان یادآور شد: متأسفانه راهی به جایی نبردم و و حتی نتوانستم یک جلسه معمولی برگزار کنم که واقعاً از این همه بی‎مهری دل‌چرکین هستیم.

وی گفت: نمی‌دانم مشکل کجاست اما با پیگیری‌های فدراسیون شطرنج، دکتر سلطانی‌فر وزیر ورزش آماده بود تا برای اعضای ستاد استانی جام ملت‌های شطرنج آسیا، احکام صادر کند.

علی‎بابایی اظهار کرد: این روزها پیدا کردن وزیر ورزش برای حل مشکلات این رویداد راحت‌تر از مسؤولان استانی است و حتی جلسات مختلفی در وزارت برای این رویداد برگزار شده است اما در استان همدان دریغ از برگزاری یک جلسه.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هتل برای میزبانی این رویداد درخواست پرداخت درصدی از قرارداد را کرده است ولی ما هنوز پولی برای پرداخت نداریم.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان بیان کرد: از مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان هزینه میزبانی قریب به ۴۰۰ میلیون تومان آن صرف هتلینگ و پذیرایی می‌شود و در این زمینه تنها مانده‌ایم و هیچ نهاد و مسؤولی یاریگر ما نیست.

وی گفت: تنها سه روز تا شروع مسابقات باقی مانده است و حتی نتوانسته‌ایم یک تبلیغات درست و حسابی انجام دهیم.

علی‌بابایی افزود: تا به امروز تنها با ریش گرو گذاشتن کار را جلو برده‌ایم و واقعاً نمی‌دانم در آینده چه خواهد شد زیرا در این کار حسابی تنها مانده‌ایم.

 

برای شطرنج همدان کم نگذاشته‌ام

وی رشد چشمگیر شطرنج استان همدان طی پنج سال گذشته را ممتاز ارزیابی کرد و افزود: در ابتدای ورود من به شطرنج استان، ما رتبه ۲۷ کشور بودیم اما در سال گذشته رتبه پنجم را کسب کردیم.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان تأکید کرد: یک مدال نقره و دو مدال برنز جهانی را برای ورزش همدان کسب کرده‌ایم و حتی نایب قهرمان آسیا شدیم.

وی ادامه داد: انتظاری از کسی ندارم اما بهترین استاد بزرگان شطرنج ایران از جمله خسرو هرندی و احسان قائم‌مقامی را برای تدریس به همدان آورده‌ایم که امروز شطرنج همدان جای خود را در کشور باز کرده است.

علی‌بابایی اظهار کرد: مسؤولان در حالی که یاری‌گر نیستند، امیدواری هم نمی‌دهند تا کمی دلگرم باشیم و در این میان واقعاً مانده‌ایم چه کاری انجام دهیم.

وی بیان کرد: ما در آینده و از ۱۸ تا ۲۵ مردادماه میزبان مسابقات جشنواره سراسری قهرمانی شطرنج کشور و در ادامه آن از ۲۶ مرداد تا دوم شهریورماه میزبانی شطرنج اوپن ابن‌سینا هستیم.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان خاطرنشان کرد: با تمام این تفاسیر امیدوارم بتوانیم یک میزبانی مطلوبی را از جام ملت‌های شطرنج آسیا داشته باشیم تا نام همدان را به خوبی در سطح آسیا بزرگ نشان دهیم و مهم نام ایران و همدان است.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=324
  • دیدگاه‌ها برای شطرنج «مات» بی‌توجهی! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.