بیشترین بازدیدها

یادداشت

اگر معلم را حق‌التدریسی کنیم خیانت کرده‌ایم

به گزارش عصر همدان، حمیدرضا حاجی‌بابایی  در همایش سالانه بسیجیان فرهنگی استان با رویکرد تبیین جایگاه معلم و سند تحول بنیادین با بیان اینکه آموزش و پرورش دارای چند سند مهم است و در چند سند مهم نیز دارای جایگاه است، اظهار کرد: جایگاه آموزش و پرورش در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، سند نقشه جامع کشور، سند تحول بنیادین و سند برنامه ششم توسعه دارای جایگاه بالا و رفیعی است.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال‌های ۸۱ و ۸۲ زمزمه و در سال ۸۳ آغاز شد، افزود: در زمانی بنده وزیر آموزش و پرورش شدم که ۶ سالی بود که در ارتباط با این سند کار پژوهشی انجام می‌شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در طول هشت ماه پس از اینکه وزیر آموزش و پرورش شدم با حضورهمه کسانی که مدعی بودند این سند را مورد بحث قرار دادیم و در نهایت نیز رأی‌گیری‌ها را به صورت اجماع انجام دادیم.

وی با بیان اینکه شورایی برای تصویب این سند شامل آموزش و پرورش، شورای انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه تشکیل شد، گفت: به اذعان اکثر افراد شورای انقلاب فرهنگی تاکنون سندی به استحکام سند تحول بنیادین مصوب نشده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه همپا با این سند نقشه جامع علمی کشور نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه استادان، فناوران و معلمان یکی از مفاد سند تحول بنیادین است و به ظن ما با اجرای عملی این سند هیچ چیز برای معلم کم گذاشته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به دستور مقام معظم رهبری رونمایی از این سند در سال ۹۰ انجام شد، تصریح کرد: این سند دارای ۶ زیرنظام است که در زمان وزارت بنده دو زیرنظام آن برنامه درسی ملی آغاز شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه یک سند نیز به عنوان سند تربیت معلم را در آن زمان مصوب کردیم، خاطرنشان کرد: در حدود یک سال وقت گذاشتیم و اساس‌نامه رتبه‌بندی و تأسیس دانشگاه فرهنگیان را عملی کردیم و با راه‌اندازی ۶۴ پردیس دانشگاهی در کشور توانستیم ۲۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو را در این دانشگاه پذیرش کنیم.

وی افزود: اگر نظام رتبه‌بندی معلمان در کشور اجرا می‌شد تا سال ۱۴۰۱ یک معلم غیرمتخصص در آموزش و پرورش وجود نداشت.

 حاجی‌بابایی ادامه داد: براساس نظام رتبه‌بندی، معلمان در چهار گروه تقسیم می‌شدند و طبق این نظام نباید ۸۰ درصد حقوق معلمان از استادان کمتر باشد.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش ۷۰ درصد روش تدریس و ۳۰ درصد علم حائز اهمیت است، گفت: هنرمندی در آموزش و پرورش در روش تدریس است و معلم به عنوان معجزه‌گر تفهیم کننده درس به دانش‌آموزان است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل سال‌های اخیر آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه همه مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش از زمان وزارت آقای فانی آغاز شد زمانی که ادعا می‌کرد ۳۰۰ هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال کمبود ۱۹۴ هزار معلم را داریم، افزود: برای ۱۳ میلیون دانش‌آموز فقط ۶۴۰ هزار معلم مشغول به کار داریم و امروز وخامت وضعیت آموزش و پرورش به دلیل عملکرد غلط و ضعیف آقای فانی رقم خوره است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه بودجه عملیاتی دولت در سال جاری ۴۲۰ هزار میلیارد تومان مصوب شده است، گفت: امروز بودجه آموزش و پرورش به ۳۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۸ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی آموزش و پرورش یک خیانت است، ادامه داد: امروز اگر معلم را حق‌التدریسی و شرکتی کنیم خیانت کرده‌ایم چراکه معلم باید عزتمندانه معلمی کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با تاکید بر اینکه باید نوع نگاه به آموزش و پرورش تغییر کند و نظام تعلیم و تربیت در رتبه نخست کشور قرار گیرد، اظهار کرد: تا کسی دلش با معلمان جفت و جور نشود درد معلم را درک نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه گل سرسبد نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: معلم با هر سلیقه‌ای معلم است و عزت و لطافت معلمی را دارد.

آخرین مطالب