• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

رمان “تاریخ غیرت” در همدان به چاپ رسید

  • کد خبر : 17108
  • 05 شهریور 1398 - 21:16
رمان “تاریخ غیرت” در همدان به چاپ رسید

رمان “تاریخ غیرت”، رمانی عاشقانه-تاریخی ، نوشته “آقا شیخ موسی دستجردی” معروف به “نثری همدانی” از مجموعه دانشنامه همدان به چاپ رسید.   به گزارش عصر همدان؛ معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان، موضوع رمان “تاریخ غیرت” را بیان رشادت مردان و زنان همدانی در حمله هولناک عثمانی ها به ایران اعلام کرد […]

رمان “تاریخ غیرت”، رمانی عاشقانه-تاریخی ، نوشته “آقا شیخ موسی دستجردی” معروف به “نثری همدانی” از مجموعه دانشنامه همدان به چاپ رسید.

 

به گزارش عصر همدان؛ معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان، موضوع رمان “تاریخ غیرت” را بیان رشادت مردان و زنان همدانی در حمله هولناک عثمانی ها به ایران اعلام کرد و گفت: تاریخ غیرت رمانی است با مضمون عاشقانه – تاریخی که آشیخ موسی نثری آن را در سال ۱۲۷۶ هـ.ش. (۱۳۱۵ هـ.ق.) یعنی زمانی که کمتر از بیست سال داشته است (۱۷ سالگی) طی یک سال نوشته است و نیز مصمم بوده که در آینده جلد دوم و سومی هم در ادامه‌ی آن بنویسد؛ اما گویا بنا به مسائل سیاسی از نوشتن و حتی انتشار آن یک جلد هم امتناع کرده است.

تیمور آقا محمدی با بیان اینکه نویسنده، رمان تاریخ غیرت را پیش از جنگ جهانی اول به اتمام رسانده افزود: وقایع رمان مربوط به سال ۱۱۳۶هـ.ق. یعنی زمانی که لشکر عظیم عثمانی به رهبری احمدپاشا از بغداد به‌طرف غرب ایران هجوم آورد و گروه وسیعی از مردم بی‌دفاع همدان را قتل‌عام کردند؛ اگرچه مردم دلیر این شهر با شجاعت و دلاوری ‌که کمتر دیده شده، سعی کردند جلو اعمال وحشیانه‌ی آنان را بگیرند.

وی این کتاب را که با کوشش مهدی به خیال گرد آوری شده است را از پیوست دوم دانشنامه حوزه هنری استان همدان دانست و ادامه داد: رمان تاریخ غیرت متشکل از دوازده فصل،۲۷۷ صفحه در تیراژ ۱۱۰ نسخه به چاپ رسیده است که “آشیخ موسی نثری” با نثر درخشان و سحرانگیز خود متصل به هم داستان را پیش‌برده است  و از آنجا که وی ادیبی نکته‌ سنج و خوش‌ذوق بوده، در لابه‌لای رمان به فراخور  موضوع اشعاری را از شعرای نامی ایران نقل کرده و گاه برحسب ذوق و سلیقه‌ی شخصی به جهت مرتبط شدن شعر  با داستان کلماتی از  اشعار را  تغییر  داده است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=17108
  • دیدگاه‌ها برای رمان “تاریخ غیرت” در همدان به چاپ رسید بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.