• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

جنون نزاع

  • کد خبر : 1601
  • 20 شهریور 1397 - 22:12
جنون نزاع

کاهش آستانه تحمل افراد در مواجهه با کوچکترین بدرفتارهای اجتماعی، درگیری و نزاع های خونین را رقم می زند تا جایی که حتی میزان شاباش عاملی برای درگیری مسلحانه دو طایفه در همدان شد.

به گزارش عصر همدان،‌ همین چند هفته پیش بود که خبر درگیری ۲ طایفه در یکی از مناطق همدان در صدر اخبار قرار گرفت و تیتر یک صفحه حوادث شد؛ درگیری که پس از مراسم عروسی رخ داد و یکی از طرف های درگیر با استفاده از سلاح گرم، منجر به مصدومیت چند تن و مرگ یکی دیگر شد.
جوانانی از دو طایفه در مراسم عروسی و شادی دوست و فامیل شان حضور یافتند و طبق یک سنت با ورود داماد، میهمانان به عنوان شاباش به آنها پول دادند، اما پول هایی که به عنوان شاباش بر سر داماد پخش می شد نمی دانستند که می توانند انگیزه ای برای یک درگیری خونین بین ۲ طایفه در یک روستا شود.
جوانان یکی از طوایف به علت پرداخت شاباش بیشتر و گویا نگاه طعنه آمیز به دیگر میهمانان هیزم این درگیری را فراهم کرد.
چند روز پس از پایان مراسم عروسی، افرادی که احساس می کردند، پرداخت شاباش بالا از سوی جوانان طایفه مقابل با هدف سرافکندی این طایفه صورت پذیرفت سلاح به دست گرفته و به سمت این افراد تیراندازی کردند.
واکاوی علل بروز این درگیری خونین، حاکی از کاهش آستانه تحمل افراد به عنوان مولفه ای به نظر کم اهمیت است که در این مورد موجب مرگ یک تن و مجروحیت چند تن از جوانان و در ادامه زندانی شدن شماری دیگر از طرف های درگیر شد.

**قمه کشی برای نور چراغ
نمونه دیگری از این نوع نزاع که پیشتر توسط ایرنا منعکس شده بود، مربوط به قمه کشی نوجوان ۱۹ ساله و مجروح کردن ۲ تن به بهانه روشن کردن نور چراغ وسیله نقلیه است.
در این حادثه جوانی که خودروی خود را در حاشیه بلوار شهر همدان پارک کرده بود اقدام به روشن کردن وسیله نقلیه می کند که همزمان با روشن کردن وسیله نقلیه چراغ جلو این خودرو نیز روشن شده و نور آن به چشم چند جوانی که در حاشیه بلوار نشسته بودند، می افتد.
یکی از افرادی که در حاشیه بلوار نشسته بود به بهانه افتادن نور چراغ به چشم او با قمه به سمت راننده حمله ور شده و قمه را به سینه او می زند و برادر راننده پس از دیدن این صحنه به سمت فرد ضارب حمله ور می شود و ضارب پا به فرار می گذارد.
برادر خشمگین، فرد ضارب را دنبال کرده و با وی گلاویز می شود و هنگامی که فرد ضارب در تنگنا قرار می گیرد با استفاده از قمه به زیر گردن برادر راننده ضربه وارد می کند و … .

** دعوای دو طایفه بر سر نرخ کرایه
همچنین ۲ طایفه در یکی از روستاهای بخش قهاوند بر سر نرخ کرایه یک خودروی باری با یکدیگر درگیر می شوند با این توضیح که مالک یک وسیله نقلیه باری برای جابجایی کالا کرایه ای را پیشنهاد داده که به علت بالا بودن میزان کرایه مالک بار با راننده درگیر می شود.
پس از این درگیری فیزیکی، خانواده دو طرف نیز به جمع نزاع کنندگان پیوسته و دامنه این نزاع گسترده تر می شود و با وجود حضور ماموران انتظامی و دعوت از دو طرف به صلح و سازش، ولی آنها اقدام به یارگیری و ادامه نزاع می کنند که در جریان این نزاع طایفه ای، به علت استفاده از سلاح سرد، چوب و چماق چند تن مجروح می شوند.
طبق گزارش پزشکی قانونی همدان، سال گذشته ۱۴ هزار و یک نفر به علت نزاع در مراکز پزشکی قانونی این استان حضور یافتند؛ آماری که با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که درگیری به طور میانگین روزانه ۳۸ تن را به علت آسیب های ناشی از نزاع، به پزشکی قانونی همدان کشانده است.
این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده، افزایش نزاع های دسته جمعی بر سر مالکیت زمین، آب، مسائل اخلاقی و توهین در صدر پرونده های قضایی قرار گرفته است.

** نزاع دومین عامل مرگ
به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نزاع پس از سوانح رانندگی دومین عامل مرگ و میر ناشی از حوادث در کشور است.
سید حسن قاضی زاده هاشمی یکم مهرماه سال گذشته در مراسم روز اورژانس کشور افزود: عامل بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از نزاع، فرهنگی است و بی توجهی های زیادی در این حوزه شده است.
وی تاکید کرد: فرهنگ سازی تنها برگزاری مراسم عزاداری نیست بلکه باید پیام اصلی سید شهدا(ع) را که دروغ نگفتن، ریا و ظلم نکردن، داشتن رابطه صحیح با دیگران و رعایت حقوق مردم است را آموزش دهیم به این ترتیب از میزان حوادث و نزاع ها نیز کم می شود.
قاضی زاده هاشمی گفت: وزارت بهداشت و اورژانس کشور وظیفه دارند با سرعت بخشیدن به نجات مصدومان و بیماران و افزایش تخت های بیمارستانی از میزان مرگ و میر و نقص عضو کم کنند اما تا کجا می توان با توسعه فیزیکی جلو رفت و جایگاه پیشگیری و آموزش همگانی برای کاهش حوادث کجاست.
وی ادامه داد: راه اساسی پیشگیری از حوادث فرهنگ سازی و تربیت فرزندان و آموزش به مردم برای مراعات حقوق یکدیگر و پرهیز از تحصیل مال حرام است تا جامعه ای سالم داشته باشیم.

** قبح نزاع شکسته است
استاد جامعه شناسی و استادیار دانشگاه های همدان معتقد است که آموزش اولین و مهمترین اصل برای جلوگیری از کاهش آستانه تحمل و درگیری فیزیکی است.
به گفته صفی الله صفایی، هنوز یاد نگرفته ایم یا به ما یاد نداده اند که در برابر مشکلات، پرخاشگری و سر و صدای دیگران آرام و باد متانت پاسخ دهیم.
وی توضیح داد: فرهنگ غلط جواب «های هوی است» در بدنه جامعه رسوخ کرده است در حالیکه باید با رویکرد آموزشی این موضوع را رفع کرد.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان مشکلات اقتصادی را از دیگر عوامل بروز بداخلاقی در جامعه دانست و بیان کرد: عوامل دیگری همچون ناامیدی نسبت به آینده، نبود شادابی و سرزندگی، افراد نگران و مضطرب را مستعد درگیری با اندک تحریکی می کند.
صفایی بیان کرد: برای کاهش نزاع و درگیری باید از توان رسانه ها نیز بهره گرفت؛ یعنی رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی عمل نامبارک برخورد فیزیکی را محکوم و تقبیح کنند.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان ادامه داد: در این صورت افراد تصور نمی کنند که در صورت ضرب و شتم و نزاع، آنها پیروز میدان هستند.
وی گفت: وجود پرخاشگری و برخورد فیزیکی در کانون خانواده، کوچه و خیابان، مدارس و مراکز عمومی نیز در شکسته شدن قبح این عمل ناصحیح تاثیر دارد.
این استاد جامعه شناسی اضافه کرد: باید با ساخت انیمیشن های مرتبط و تبلیغات، به افراد جامعه به ویژه کودکان یاد دهیم برای کوچکترین رفتار ناخوشایندی درصدد برخورد فیزیکی نباشند همچنین به جامعه آموزش دهیم برخورد فیزیکی راه مناسبی برای احقاق حق نیست.

** ضرورت برخورد قدرتمندانه دستگاه قضایی
صفایی تاکید کرد: البته مراجع قانونی نیز برای کاهش این ناهنجاری اجتماعی باید قدرتمند برخورد کنند تا افراد به این نتیجه برسند که قانون حق آنها را گرفته و قانون به مطالبه آنها رسیدگی می کند.
وی بیان کرد: بنابراین در این صورت ضرورتی ندارد فرد برای گرفتن حق، خودسرانه عمل کند چرا که تسلط فرهنگ غلط «خودم حق ام را می گیرم» باعث افزایش تنش می شود.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز همدان گفت: بعد از آموزش، برخورد قاطعانه قوه قضائیه بسیار موثر است تا افراد بدانند در صورت ارتکاب تخلف عقوبت سختی در انتظارشان است.
صفایی با عنوان اینکه قوانین و مقررات باید بازدارنده باشد، اظهار داشت: واسطه گری افراد ریش سفید بین دو طرف دعوا برای جلب رضایت شاکی نیز با وجود اینکه سنتی حسنه تلقی مس شود، برخی مواقع نتیجه منفی در بر دارد.
وی ادامه داد: افرادی که برخورد فیزیکی خود را جزئی تلقی می کنند، در صورت شاکی شدن فرد مضروب، ریش سفیدان، آشنایان و روحانیان را مامور می کنند تا با وساطت رضایت طرف مقابل را جلب کنند و در مواردی ادامه این روند مطلوب نیست.

** طرح «کنترل و کاهش خشم» دستور کار دادگستری همدان
معاون پیشگیری از وقوع جرم داگستری همدان نیز در این باره به ایرنا گفت: توهین، فحاشی و ایراد ضرب و جرح عمدی در صدر پرونده های قضایی این استان قرار دارد.
سعید گلستانی افزود: آمار درگیری و نزاع دسته جمعی در سال های گذشته تاکنون هیچگاه روند نزولی نداشته است و همواره شاهد افزایش این آمار بوده ایم.
وی با بیان اینکه نرخ جرم ۱۲ درصد رشد داشته است، اضافه کرد: سالانه حدود ۱۴هزار پرونده به واسطه توهین، فحاشی و درگیری افراد تشکیل می شود.
معاون دادگستری همدان عنوان کرد: کنترل و کاهش خشم نیازمند آموزش است؛ بنابراین در این راستا طرحی توسط معاونت پیشگیری قوه قضائیه به دادگستری ابلاغ شده و از اول مهر امسال اجرایی می شود.
گلستانی ادامه داد: این طرح برای رسته های شغلی متفاوت حتی کارمندان اجرایی می شود و مدیریت و کنترل خشم و هیجانات درونی ناشی از عصبانیت افراد را هدف گذاری کرده است.
وی گفت: با توجه به گستردگی مخاطبان، برای عملی شدن این برنامه به همکاری تمامی نهادها به ویژه اساتید روانشنانسی و علوم اجتماعی نیازمندیم.

** افزایش نامنویسی فرزندان در کلاس های رزمی
معاون پیشگیری از وقوع جرم داگستری همدان با بیان اینکه دانش آموزان و والدین آنها نیز از مخاطبان این طرح هستند، تاکید کرد: درباره نتیجه بخش بودن طرح کنترل خشم باید ۲ سال بعد صحبت شود چراکه این وضعیت یک شبه به وجود نیامده که در مدت کوتاه آن را رفع کرد.
گلستانی، مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نحوه تربیت، شرایط اقلیمی و آب و هوایی و نوع غذا و خوراک را در آستانه تحمل افراد تاثیرگذار دانست.
گلستانی با اشاره به اینکه برخی خانواده ها فرزندان خود را برای آمادگی و ارتقای توان جسمی به ورزش های رزمی سوق می دهند، تاکید کرد: این در حالی است که فرزندان بیش از ورزش رزمی به نحوه تعامل، همزیستی مسالمت آمیز و پیش بردن مسایل با گفت وگو به جای استفاده از زور و اجبار نیاز دارند.

** افزایش جرایم خشن با مصرف روان گردانها
مدیرکل پزشکی قانونی همدان نیز در این باره به ایرنا گفت: مصرف روانگردان ها موجب افزایش جرائم خشونت بار شده است و تحقیات نشان می دهد که مصرف این مواد می تواند یکی از عوامل ارتکاب به قتل باشد.
دکتر علی احسان صالح اظهار داشت: مصرف روانگردان ها، اختلالات رفتاری شامل رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری را برای فرد معتاد به همراه دارد.
وی ادامه داد: احتمال بروز جرائم خشن هنگام مصرف روانگردان ها افزایش می یابد چراکه فرد به علت نداشتن درک و شناخت دقیق و اختلات شناختی، فعالیت های مجرمانه برایش آسان می شود.
صالح تاکید کرد: البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که قاچاقچیان مواد مخدر برای کسب سود بیشتر اینگونه مواد را به صورت ناخالص عرضه می کنند.
وی بیان کرد: مواد افزودنی، تبعات ناشی از مصرف مواد مخدر و روان گردان ها را به خصوص هنگام تزریق بیشتر می کند و در مواردی موجب مرگ مصرف کننده می شود.

……………………………
علیرضا جهانگیری

…………………………..

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=1601
  • دیدگاه‌ها برای جنون نزاع بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.