• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

کلینیک‌‎های گیاه‌پزشکی، از حاشیه تا متن/ دغدغه‌ای به نام «توجه»!

  • کد خبر : 1576
  • 20 شهریور 1397 - 10:14
کلینیک‌‎های گیاه‌پزشکی، از حاشیه تا متن/ دغدغه‌ای به نام «توجه»!

در حال حاضر کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در همدان دوران بلوغ خود را پشت سر می‌گذارند اما هنوز نتوانسته‌اند نقش واقعی خود را در بخش کشاورزی ایفا کنند.

به گزارش عصر همدان، یکی از دغدغه‌های کشاورزان مبارزه با سموم و آفاتی است که ممکن است محصول یک سال را با چالش مواجه کنند. به همین دلیل کلینیک‌های گیاه‌پزشکی توسط متخصصین دانشگاهی احداث شده تا کشاورزان بتوانند با دریافت این خدمات از آسیب محصولات خود جلوگیری و بهره‌وری را افزایش دهند. اما در این میان موانعی ایجاد شده که باعث ایجاد اخلال در این فرآیند شده است.

برخی از کشاورزان استقبالی نسبت به این مراکز از خود نشان ندادند، کارشناسان نیز اعتقاد دارند برخی از کلینیک‌ها از تجربه کافی برخوردار نیستند و ابزار علمی و آزمایشی را در اختیار ندارند که مشکلات کشاورزان را بررسی و راهکاری برای حل آن ارائه دهند.

سم‌های شیمیایی نباید تنها تجویز گیاه‌پزشکان باشد

مسؤول بخش گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان در گفتگو با فارس اظهار کرد: ماهیت فعالیت کلینک‌های گیاه‌پزشکی، بررسی محصولات و تشخیص نوع و آفات احتمالی محصولات آنان همراه با ارائه  راهکار لازم و اساسی است.

جعفر نیکان افزود: نباید استفاده از سم و یا کود شیمیایی برای حل مشکل کشاورز توصیه شود، برخی از اوقات باید آفت‌ها را بدون استفاده از عوامل شیمیایی و تنها با بکارگیری برخی از روش‌های غیر شیمیایی به اندازه مناسب و زیر آستانه زیان اقتصادی‌ رساند.

وی تصریح کرد: اگر کلینیک‌ها اعتماد کشاورزان را جلب کنند و راهکار مناسب را ارائه دهند می‌توانند در کشاورزی استان موثر باشند.

مسؤول بخش گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان ادامه داد: کشاورزان با مراجعه به این کلینیک‌ها می‌توانند از میزان صحیح مصرف سم و اندازه و مقدار به همراه زمان مناسب آن اطمینان حاصل کرده و در مزرعه یا باغ خود اعمال کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر از سم به طور بی‌رویه استفاده شود، آفات نسبت به آن مقاوم شده و دیگر کارایی لازم را ندارند.

نیکان با تأکید بر اینکه کلینکی که اطلاع کافی دارد هر بار برای یک مزرعه یا باغ سم یکسان استفاده نمی‌کند، گفت: اگر این اتفاقات رخ دهد کشاورزان از خدمات کلینیک‌ها استقبال می‌کنند.

دولت رقیب بزرگ کلینیک‌های گیاه‌پزشکی

رئیس یکی از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی همدان در گفتگو با فارس با بیان اینکه تشخیص آفات و بیماری‌ها برای گیاهان در کلینیک‌های گیاه‌پزشکی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر یکی معضلات اصلی بخش خصوصی در حوزه کلینیک‌های بخش خصوصی فعالیت بخش دولتی در کنار این بخش است.

مریم بختیاری با بیان اینکه غیرفعال بودن برخی از کلینیک‌ها به معنای نخواستن و نداشتن علم نیست، افزود: وقتی برخی از جوانان تحصیلکرده وارد بازار کار می‌شوند درآمدی ندارند چون بخش دولتی با قوت در این حوزه حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان خواهان خدمات رایگان هستند و دولت نیز این خدمات را ارائه می‌دهد، تصریح کرد: ما واقعا تلاش کردیم که وابستگی کشاورزان به بخش دولتی را کاهش دهیم اما حضور پرقدرت دولت و ارائه خدمات رایگان جداسازی کشاورزان را از بخش دولتی دشوار می‌کند.

این رئیس کلینیک‌ با بیان اینکه کشاورز ترجیح می‌دهد از خدمات رایگان دولتی استفاده کند که طبیعتا تجربه بیشتری نیز دارند، ادامه داد: برای اینکه بتوان در این بازار عرضه و تقاضا داوم بیاورم بسیاری از افراد را بدون دریافت هزینه راهنمایی کردم و حتی کلاس‌های آموزشی و ترویج رایگان برای کشاورزان برگزار کردم.

وی با بیان اینکه در راستای مبارزه با کرم خراط برای روستاییان کلاس‌های آموزشی رایگان بدون کمک و حمایت مالی برگزار کردم؛ به‌روزرسانی اطلاعات را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و گفت: با مرکز تحقیقات کشاورزی همکاری نزدیکی داریم  و اطلاعات یکدیگر را به اشتراک می‌گذاریم.

وی افزود: متأسفانه افرادی که تخصص گیاه‌پزشکی ندارند وارد این فعالیت شدند و فروشگاه های توزیع سموم با مجوز و بدون مجوز را راه‌اندازی کردند که تخصص و دانش لازم را ندارند، البته با رونق این واحدها مراکز علمی معتبر توان ادامه کار را نخواهند داشت.

حواله‌نویسی دریافت سم تنها از طریق کلینیک‌های گیاه‌پزشکی انجام می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با فارس اظهار کرد: کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در استان می‌توانند به فعالیت‌های خود بپردازند و حواله‌نویسی به طور کلی به این بخش واگذار شده است.

شهرام پرورش افزود: حواله‌نویسی، بازدید و تشخیص آفات توسط کلینیک‌ها انجام می‌شود و دولت با فعالیت این واحدها موافق است.

وی تصریح کرد: کشاورزان به کلینیک‌هایی که دانش فنی لازم را دارد مراجعه و در صورت لازم حواله سم را دریافت می‌کنند و یا از خدمات دیگری استفاده می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه کلینیک‌ها برای کمک به بخش کشاورزی ایجاد شدند، ادامه داد: ساماندهی کلینیک‌ها توسط نظام مهندسی انجام می‌شود و از آنان پروانه کسب دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید به دنبال ارتقای سطح دانش کلینیک‌ها بود و به همین دلیل اقداماتی نیز در این حوزه انجام می‌شود و سازمان نظام مهندسی بخشی از این کار را به عهده دارد.

پرورش گفت: برخی از افراد انتظار دارند که دولت اعتباری برای این بخش در نظر بگیرد و با انعقاد قراردادهایی این بخش را در طرح‌های مختلف درگیر کند.

وی با بیان اینکه از وضعیت بودجه امروز دولت همگی اطلاع دارند، اظهار کرد: در زمان‌های گذشته اعتباراتی وجود داشت اما امروز برای این حوزه اعتباری در نظر گرفته نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان افزود: پردرآمدترین بخش کشاورزی در حال حاضر گیاه‌پزشکانی هستند که از دانش فنی لازم برخوردار هستند به طوری که کشاورز سیب‌زمینی‌کار ما به دنبال افراد خبره‌ای است که از زمان کاشت محصول تا برداشت بر روند رشد محصول نظارت کند.

وی با بیان اینکه امراض و بیماری که در پرورش محصولات وجود دارد تنها توسط یک گیاه‌پزشک قابل شناسایی و درمان است، گفت: در برنامه داریم که کلینیک‌ها را در نظارت بر محصولات سالم به ویژه در گلخانه‌ها به کار بگیریم.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=1576
  • دیدگاه‌ها برای کلینیک‌‎های گیاه‌پزشکی، از حاشیه تا متن/ دغدغه‌ای به نام «توجه»! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.